احتمال به تصویب رسیدن لایحه محکومیت عربستان در کنگره آمریکا قوت بیشتری گرفته است.

احتمال محکومیت عربستان در کنگره آمریکا افزایش یافتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اعلام حمايت فراجناحی  رهبران و نمايندگان كنگره آمريكا از لايحه عدالت براي قربانيان حوادث تروريستی كه احتمال دخالت عربستان سعودی را مورد هدف قرار گرفته است، احتمال به تصويب رسيدن اين لايحه در كنگره آمريكا قوت بيشتری گرفته است.

به گزارش نانسی پلوسی رهبر حزب دموكرات در مجلس نمايندگان آمريكا نيز به دنبال قوت يافتن احتمال تصويب شدن لايحه عدالت برای قربانيان حوادث تروريستی، در نشست هفتگي روز جمعه در جمع رسانه ها حمايت حزب دموكرات را از اين لايحه اعلام داشت.

لايحه عدالت براي قربانيان حوادث تروريستی كه توسط جان كورنين، سناتور جمهوري خواه تگزاس به مجلس سنای آمريكا تقديم شده، مورد حمايت شمار زيادي از نمايندگان و سناتور های پرنفوذ كنگره آمريكا قرار گرفته است.

اين در حالی است كه باراك اوباما كه در هم اينك در رياض به سر مي برد، پيش از اين به بهانه اينكه امكان فراهم شدن زمينه شكايت از كشورهای  خارجی  توسط شهروندان آمريكايی موجب خواهد شد شكايات متعددی از سوي ديگر كشورها عليه آمريكا صورت پذيرد، ضمن اعلام مخالفت با اين لايحه كنگره، آن را به وتو با استفاده از اختيارات رياست جمهوری تهديد كرده بود
حتي در صورت وتوی رياست جمهوری، اين امكان فراهم خواهد بود در صورت حمايت دو سوم نمايندگان كنگره از طرح مذكور، قدرت وتوی رييس جمهوری آمريكا خنثي و اين لايحه به قانون تبديل شود.

لينسی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری خواه كه مهمترين سناتور مخالف با اين طرح بود نيز روز سه شنبه گذشته با بيان اينكه احتمال تصويب اين طرح در مجلس سنای آمريكا شدت يافته، با تغيير موضع خود نسبت به اين طرح به جبهه موافقان عدالت براي قربانيان حوادث تروريستی و مجاز شدن شكايت شهروندان آمريكايي برای شكايت از كشورهاي خارجی مرتبط با تروريسم و بويژه عليه دخالت های عربستان در حملات تروريستی 11 سپتامبر پيوسته است.

لايحه مذكور به رغم اينكه از حمايت بيشتر نمايندگان دموكرات برخوردار است اما باعث به وجود آمدن دودستگی ميان موافقان و مخالفان در نمايندگان جبهه جمهوری خواه شده است. ميچ مك كانل رهبر جمهوری خواهان در كنگره آمريكا نيز با بيان اينكه هنوز ضرورت بررسي بيشتر اين لايحه مي رود، موضع مخالفی در اين ارتباط نداشته است.

عربستان سعودی آمريكا را تهديد كرده كه در صورت تصويب چنين لايحه اي در كنگره آمريكا، تمام سرمايه خود را كه مبلغی نزديك به 750 ميليارد دلار است از اين كشور خارج خواهد كرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.