افغانستان در رده‌بندی آزادی مطبوعات دو پله صعود کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز، با رده‌بندی شاخص آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۶، افغانستان را از نگاه‌ شاخص آزادی مطبوعات در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۲۰‌ام قرار داده است

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،این سازمان می‌گوید که هرچند افغانستان در سال پساانتخابات با بحران‌ها و پیامدهای خشونت‌باری همراه بود، اما ‌آزادی اطلاع‌رسانی در این کشور پایداری داشته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در تحلیل شاخص آزادی مطبوعات در جهان، می‌افزاید که باوجود سربرآوردن گروه تروریستی داعش، در کنار گروه تروریستی طالبان و تهدیدهای جدی جهادگران، افغانستان توانسته جایگاه خود را در رده‌بندی شاخص آزادی مطبوعات با پیشرفت اندکی حفظ کند.

به‌گفته این سازمان، افغانستان در رده‌بندی امسال دو پله صعود کرده است. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که گروه‌های تروریستی طالبان و داعش در جریان سال گذشته با حملات متعدد بالای نهادها و فعالان رسانه‌ای در افغانستان، «حفره‌های سیاه معلوماتی» را گسترش دادند، اما با آن‌هم، به‌دلیل برخی از اصلاحات، آزادی مطبوعات در این کشور پایداری کرده است.

این سازمان می‌‌افزاید:‌ «با وجود آن‌که افغانستان هر روز بیشتر به جنگ داخلی همه‌گیر وارد می‌شود، اما دست‌آوردهایی نیز در عرصه قانونی داشته است. برخی اقدام‌های حکومت وحدت ملی در حمایت از آزادی اطلاع‌رسانی، از جمله انحلال کمیسیون بررسی تخطی رسانه‌ها، توشیح قانون دسترسی به معلومات و حکم رییس‌جمهور افغانستان در مورد تطبیق بهتر قوانین مربوط به رسانه‌های همگانی در راستای تقویت آزادی بیان، تامین حق دسترسی به اطلاعات و مبارزه با مصونیت از مجازات را امری در راستای آزادی اطلاع رسانی می‌دانیم.»

سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرده که هرچند اقداماتی برای مصونیت خبرنگاران در افغانستان روی‌دست گرفته شده، اما با آن‌هم این خبرنگاران هدف تهدید و حمله‌های خشونت‌بار قرار دارند.
در صدر جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۱۶، مانند سال‌های قبل سه کشور اروپای شمالی فنلاند، هالند و ناروی قرار گرفته‌اند.

براساس این رده‌بندی، برخی از کشورهای افریقایی نیز توانسته‌اند به امتیاز بی‌پیشینه در این جدول دست‌یابند. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که امریکا به‌دلیل خشونت علیه خبرنگاران در امریکای لاتین، چند امتیاز از دست داده است. هم‌چنین امسال لهستان نیز در رده‌بندی آزادی مطبوعات چرخش زیاد داشته و با از دست دادن ۲۹ امتیاز در جایگاه چهل‌و‌هفتم قرار گرفته است. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که به‌دلیل به قدرت رسیدن محافظه‌کاران افراطی و پیش‌برد سیاست رسانه‌ستیزی، لهستان در رده‌بندی امسال به سوی بدترین‌ها صعود کرده است.

هم‌چنین تاجکستان نیز لغزش زیاد داشته و با از دست دادن سی‌و‌چهار امتیاز در جایگاه ۱۵۰ ام قرار گرفته است. سازمان گزارشگران بدون مرز از کشورهای ترکمنستان، کوریای شمالی و اریتره به‌عنوان سه کشور «جهنمی» یاد کرده می‌گوید که این کشورها به ترتیب در جایگاه‌های ۱۷۸، ۱۷۹ و ۱۸۰ قرار دارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، هم‌چنین از ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای «سرکوب‌گر» آزادی اطلاع‌رسانی در رده‌بندی امسال شاخص آزادی مطبوعات یاد کرده است. در جدول رده‌بندی ‌‌آزادی مطبوعات، ایران نسبت به تاجیکستان بیشتر صعود کرده و در جایگاه ۱۶۹‌ام قرار گرفته است.

این سازمان می‌گوید که در ایران رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، قربانی جنگ قدرت در راس حرم حکومت هستند. به‌گفته گزارشگران بدون مرز، سانسور مطبوعات در ایران دوام دارد و علی‌ خامنه‌ای، رهبر این کشور و هم‌چنین سپاه پاسداران، تحمل آزادی مطبوعات را ندارند. به‌گفته این سازمان، در حال حاضر بیش از سی‌و‌چهار روزنامه‌نگار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در ایران در زندان‌ به سر می‌برند و این کشور یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

تهدید تازه طالبان

همزمان با انتشار گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد شاخص آزادی مطبوعات در افغانستان، گروه طالبان بار دیگر به خبرنگاران در مورد بی‌طرفی‌شان هشدار داده است.

کمیسیون فرهنگی گروه طالبان، خبرنگاران را متهم به رعایت نکردن بی‌طرفی ساخته و در نامه‌ای که عنوانی مسوولان رسانه‌ها نوشته است، از خبرنگاران خواسته تا در بازتاب رویدادها‌، نظریات سخنگویان این گروه را بگیرند. این گروه تاکید کرده که نادیده گرفتن نظریات سخنگویان طالبان توسط رسانه‌ها، قابل پذیرش نیست. طالبان تهدید کرده‌اند رسانه‌هایی که به نفع مخالفان این گروه تبلیغ کند، «بی‌مهار» نگذارند.

در همین‌حال، شورای امنیت ملی می‌گوید که کار بالای طرزالعمل تامین مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها در حال نهایی‌شدن است.

تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که مسوده این طرح، در حال نهایی شدن است و در هفته‌های آینده این طرزالعمل اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.