وزیر خارجه آلمان با تاکید بر نقش روسیه در رسیدن به توافق هسته‌ای ایران، اعلام کرد در موضوع سوریه نباید فرصت همکاری با مسکو را از دست داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرانک والتراشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در گفتگو با «هندلزبلات» اعلام کرد تجربه ایران (توافق هسته ای) نشان داد باید از فرصت‌های موجود استفاده کرد و روسیه در حل و فصل موضوع ایران نقش مهمی ایفا کرد. 

وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرد روسیه و اروپا در برقراری ثبات در لیبی و جلوگیری از افتادن کنترل این کشور به دست گروه‌های بیشتری از تروریست ها، به شدت ذینفع هستند. روسیه در کاهش تنش‌ها با ایران نقش مهمی ایفا کرد و به غرب در باره حل و فصل بحران سوریه کمک فراوانی کرد. 

اشتاینمایر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در نظم نوین جهانی اختلال به وجود آمده است، گفت: با پایان یافتن رویارویی بین دو بلوک بزرگ، «نظم» نیز پایان یافت. و شاید ما آلمان‌ها بیش از هر کسی دیگری در این روند ذینفع بودیم. اما هنوز نظمی پایدار وجود ندارد که جایگزین نظم قدیمی شود. جهان همچنان در تلاش برای یافتن نظمی جدید است. و جدال کنونی برای استیلا و نفوذ در فضایی صلح آمیز انجام نمی‌شود و می‌تواند خشونت آمیز باشد. در خاورمیانه شاهد این روند هستیم، جایی که درگیری‌ها در آنجا در حال تشدید است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه بزرگ‌ترین چالش برای برقراری ثبات در جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد: با در نظر گرفتن موضوع مجاورت باید بگوییم که بی‌شک درگیری‌ها در اوکراین مهم‌ترین بحران محسوب می‌شوند. در زمینه شمار قربانیان، طولانی بودن درگیری‌ها و در زمینه تعداد پناه جویان باید بگوییم که سوریه مهم‌ترین بحران محسوب می‌شود. و در ارتباط با احتمال وقوع درگیریی نامحدود باید به لیبی اشاره کنیم. 

وزیر خارجه آلمان در ادامه درباره حل و فصل بحران پناه جویان و اینکه وی چقدر دراینباره خوشبین است، گفت: هرکسی که با بحران در خاورمیانه آشنایی دارد، نمی‌تواند خوش بین باشد. با این حال، و با گذشت پنج سال جنگ داخلی، که حدود سیصد هزار نفر کشته و دوازده میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند، برخی تلاش‌ها در حال انجام است. برای همه مشخص است که این روند آسانی نخواهد بود. سوق دادن همه گروه‌ها به سوی هدفی - با وجود بر سر کار بودن بشار اسد- کاری بس دشوار است. اما ما در حال حاضر به صورت جدی درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه صحبت می‌کنیم. 

اشتاین‌مایر در پاسخ به سوالی که آیا در پی ترک مذاکرات سوریه از سوی معارضان، خطر بی‌نتیجه بودن آن وجود دارد، گفت: تصمیم مخالفان برای من جای تعجب ندارد. تشدید درگیری‌ها طی چند روز گذشته در اطراف حلب و حومه دمشق پس از چندین هفته آتش بس سبب کشته شدن صد‌ها نفر دیگر شده است. به همین دلیل، مخالفان از مذاکرات کنار کشیدند. اما فکر نمی‌کنم چارچوب کلی مذاکرات از هم فرو بپاشد. ما هر چه در توان داریم برای احیای آتش بس انجام خواهیم داد. 

وی افزود: تماس‌ها میان روس‌ها و آمریکایی‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. این نشانه خوبی است. احساس می‌کنم روس‌ها به پیشبرد روند صلح تمایل فراوانی دارند. 

وزیر خارجه آلمان درباره اینکه آیا باقی ماندن اسد برای مدت طولانی تری بر سر قدرت، به نفع آلمان خواهد بود، گفت: فرض بر این است که روس‌ها و ایرانی‌ها به هر قیمتی خواهان بر سر قدرت ماندن اسد هستند. البته همه بازیگران ذینفع در آینده سوریه واحد چنین نظری دارند. و واضح است که مداخله روس‌ها در جنگ داخلی سوریه سبب تغییر روند جنگ در این کشور شد. اما به باور من، هدف اصلی روس‌ها تلاش برای ممانعت از به قدرت رسیدن شبه نظامیان (عناصر گروه تروریستی داعش) است. 

اشتاین‌مایر در ادامه مدعی شد: یکی از مهم‌ترین اهداف آن‌ها حفظ پایگاه دریایی و دسترسی به دریای مدیترانه است. واضح است که مسکو خواهان اعمال نفوذ در ایجاد نظمی نوین در خاورمیانه است. و مداخله مسکو در سوریه نشانه این است که این کشور در کنار دیگر قدرت‌ها از جمله آمریکا حضور دارد. همچنین نباید نگرانی روس‌ها را درباره افراط گرایی در خاورمیانه نادیده بگیریم. فکر نمی‌کنم تنها هدف روسیه در سوریه حفظ بشار اسد باشد. 

وی در خصوص اینکه آیا نباید روس‌ها را درباره دیگر تحولات در سطح بین المللی مشارکت داد، گفت: نمی‌توانیم نقض آشکار قوانین بین المللی را از سوی آن‌ها نادیده بگیریم. بر این باور هستم که همواره به ویژه در مواقع دشوار نمی‌توانیم از کارت منزوی کردن استفاده کنیم. تحولات اخیر نشان نمی‌دهد کارت منزوی کردن کارساز است. پایان یافتن مناقشه ایران نشان داد قرار دادن همه تخم مرغ‌ها در یک سبد به ندرت سبب ایجاد تغییر می‌شود. بر اساس تجربه خود در ارتباط با موضوع ایران می‌توانم بگویم که نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار