وزير تعاون از روند كاهشی منحنی ابتلا به ايدز در كشور خبر داد و گفت: برنامه های آموزشی و پيشگيری اين بيماری تاكنون موثر بوده اند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علي ربيعی شامگاه شنبه در حاشيه نشست كميته فنی حمايت های اجتماعی ايدز كه در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: براساس مطالعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي خط كنترل اين بيماری رو به افزايش و منحنی ابتلا به ايدز كاهشی است و اين امر نشان می دهد برنامه های كنترل در اين زمينه موثر بوده است.
 
ايدز(AIDS) يا سندرم نقص ايمنی اكتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بيماری است كه در دستگاه ايمنی و توسط ويروس نقص ايمنی(HIV) ايجاد می شود.
 
وی افزود: يكی ديگر از مطالعات نشان می دهد در كشورهای اروپايی و ساير كشورهايی كه جامعه سهلتر به دنبال آموزش و اطلاع رساني صحيح، ايدز را به عنوان يك بيماری پذيرفته و با آن ساده تر برخورد كرده است، اين منحنی روند نزولی دارد.
 
ربيعی ابراز اميدواری كرد با آگاهی سازی و برخورد صحيح با اين بيماری نظير ساير بيماری ها در كشور، روند كاهش در ايران هم رخ دهد و همگان بدانند اين گونه نيست كه مجاورت با اين بيماران خطرناك باشد، زيرا افراد مبتلا بايد در بطن جامعه زندگی كنند و مورد حمايت اجتماعی قرار گيرند تا تعداد مبتلايان به ايدز كاهش بيشتری داشته باشند.
 
به گفته وی ، موضوع های بهداشت و درمان بخشی از فعاليت كميته فنی حمايت های اجتماعی ايدز به شمار می رود كه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي با جديت تمام بر روی آن متمركز است و بخش ديگر آن حوزه حمايت اجتماعی است كه برعهده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است.
 
 وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعی درباره نشست مذكور گفت : مهمترين موضوع مطرح شده در نشست امروز كميته فنی حمايت هاي اجتماعی ايدز اين بود كه جامعه بايد اين بيماران را نظير ساير بيماران بپذيرد و به هيچ عنوان بيماران ايدزی دچار طرد اجتماعی نشوند چرا كه با حمايت اجتماعی از افراد مبتلا و خانواده های آنها، درمان افراد نيز راحتتر انجام می شود .
 
ربيعی ادامه داد: چنانچه افراد مبتلا به بيماری ايدز دچار طرد اجتماعی شوند هم درمان آنها به تاخير می افتد و هم شيوع اين بيماري سريعتر رخ خواهد داد.
 
وی تصريح كرد : برهمين اساس سامانه aids.ir طراحی شده است كه درآن اطلاعات افراد به طور محرمانه حفظ می شود و بيماران از طريق اين سامانه می توانند از مشاوره رايگان بهره مند شوند و مورد حمايت مددكاری قرار گيرند .
 
وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعی طراحی مددكاری اجتماعی خاص بيماری ايدز را در كنار ساير مددكاری ها،از مصوبات امروز كميته فنی حمايت های ايدز اعلام كرد و گفت: به اين مددكاران آموزش های خاصي نيز داده می شود .

ربيعی بر تلاش بيشتر و كمك به سازمان زندان ها و آگاه سازی و اقدام برای اينكه افراد و خانواده های آنها از اين بيماری به طور كامل قابل كنترل، هراسی نداشته باشند، تاكيد كرد .
 
وی اضافه كرد: نوع نگاه افراد بايد اين گونه باشد كه اين بيماری قابل پيشگيری است و بتوانند برای درمان مراجعه كنند و هراس ايجاد شده از موضوع بيماری ايدز مي تواند با كمك رسانه ها كنترل شود .
 
 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: در حال حاضر بيش از 100 كودك مورد سوءاستفاده جنسی تحت پوشش هستند و حدود هشت هزار كودك مبتلا به بيماری ايدز نيز با كمك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان بهزيستی كشور در مجموعه افرادی هستند كه حمايت می شوند .
 
ربيعی يادآورشد : در نشست امروز كميته فنی حمايت های اجتماعی ايدز، مقرر شد علاوه برفعاليت های درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان بهزيستي كشور شيوه اتصال آنها و آموزش در مدارس نيز بررسی شود و با آموزش ها برروي آگاهي افراد متمركز شويم و بايك برنامه ريزي منسجم و حمايت مالی از افرادی كه به دليل فقر گرفتار می شوند، اقداماتی انجام دهيم .
 
 وی با تاكيد بر آموزش و افزايش آگاهی عمومی در جامعه به دعوت از سمن های فعال در اين كميته اشاره كرد و گفت : كميته فنی حمايت های اجتماعی ايدز كماكان برای دستيابی به نتايجی كه در نشست امروز بحث شد به كار خود ادامه خواهد داد.
 
بيماری ايدز در كشور از راه‌های استفاده معتادان تزريقی از سرنگ آلوده، آميزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ويروس از مادر مبتلا به كودك رواج يافته است.
 
در كشور حدود 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن مبتلا به اين بيماری شناسايی شده اند. تعداد كل بيماران مبتلا به ايدز در كشورمان حدود 85 هزار تا يكصد هزار نفر تخمين زده مي شود.
 
دلايل ابتلا به ايدز در كشورمان 67.5 درصد از اعتياد تزريقی، 22.4 درصد از روابط جنسی، 1.8 درصد از مادر به كودك، 7.1 درصد نامشخص و 1.2 درصد از خون آلوده اعلام شده است.
 
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار