یوروسیا ریویو: عربستان در عرصه سیاسی قافیه را به ایران واگذار کرد

پایگاه تحلیلی یوروسیا ریویو در گزارشی نوشت: عربستان نتوانست در سیاست منطقه‌ای، ایران را پشت سر بگذارد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی یوروسیا ریویو در گزارشی نوشت: برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول و حواشی ان، یک بار دیگر نشان داد اختلاف نظرات و تنش‌ها میان تهران و ریاض تا چه اندازه عمیق است. مسائل پیش آمده نشان می‌دهد عربستان در اجلاس همکاری‌های اسلامی دو هدف را دنبال می‌کرده است:

اول- برداشتن گام‌هایی علیه ایران: نخستین و مهمترین هدف عربستان از شرکت کردن در اجلاس استانبول، پدید آوردن ائتلافی علیه ایران بود، این موضوع در بیانیه پایانی اجلاس نیز به روشنی مشاهده شد. عربستان در اجلاس ژانویه که به میزبانی جده برگزار شده بود، به بهانه‌های واهی از صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی خودداری کرد و درنتیجه ایران در نشست قبلی حضور نداشت. 

بیانیه پایانی اجلاس شورای همکاری‌های اسلامی متشکل از 200 پاراگراف است که 4 پاراگراف آن مضمونی ضد ایرانی و یک پاراگراف ضد حزب الله لبنان دارد. 

دوم- میانجی‌گری میان آنکارا و قاهره: یکی از بخش‌های مهم این اجلاس، حضور "عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر،" در استانبول و اشغال کرسی ریاست بود که محقق نشد. قرار بود سیسی در پایان اجلاس، کرسی ریاست را تحویل "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، تحویل دهد؛ اما رئیس جمهور مصر از سفر به ترکیه امتناع ورزید. اختلاف نظرات میان ترکیه و مصر بسیار عمیق است و حتی تصور هم نمی‌شد ترکیه از سیسی برای حضور در اجلاس استانبول دعوت به عمل آورد. "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود،" پادشاه عربستان، اخیرا به قاهره سفر کرده بود و تلاش کرد میان دو متحد خود (مصر و ترکیه) نقش میانجی را ایفا کند. در نتیجه همین تلاش بود که سیسی به اجلاس استانبول حاضر شد. البته این دعوت نتیجه‌ای درپی نداشت زیرا سیسی به استانبول نیامد و وزیر امور خارجه مصر به نیابت از وی، کرسی ریاست را به اردوغان تحویل داد. در فرایند تحویل کرسی ریاست حتی وزیر خارجه مصر و رئیس جمهور ترکیه از کنار یکدیگر هم عبور نکردند و شکست دیگری برای عربستان در عرصه سیاست منطقه‌ای به بار اوردند.

مقامات آل سعود در مخمصه بدی گرفتار شده‌اند. آنها می‌دانند بحران داخلی سوریه با انچه در مراکش و یا مصر دیدند کاملا تفاوت دارد. عربستان نمی‌تواند همانند بحران در کشورهای یاد شده، در بحران سوریه نیز وارد شود زیرا قادر به ایستادن مقابل مردم سوریه و ایران نیست. دست‌کم اگر وارد یک جنگ دیپلماتیک و نفتی با ایران نمی‌شدند و یا تجاوز نظامی را به یمن آغاز نمی‌کردند، ریاض می‌توانست چشم‌انداز بهتری در پیش رو داشته باشد. اما حالا وضع به شکلی پیش وی‌رود که در تقابل ریاض- تهران، عربستان هیچ جایگاه خوبی ندارد.

عربستان در سه رویداد منطقه‌ای از ایران شکست خورده است:

1.حفظ توازن قدرت در منطقه خاورمیانه که ایران با مشارکت و همکاری روسیه به این مهم دست یافته است.

2.شکست در ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران. آل سعود باوجود تلاش‌های بسیار، نتوانست کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه را علیه ایران بایکدیگر متحد کند.

3.نفوذ قدرت سیاسی ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان بسیار بیشتر از قدرت نفوذ عربستان است و درحقیقت ریاض، پایگاه خود را در این کشورها از دست داده است.

عربستان در عرصه بین الملل هم با بداقبالی مواجه بود بطوریکه جبهه گیری کشورهای اروپایی علیه آل سعود و موافقت قدرت‌های جهانی برای امضای توافق هسته‌ای ایران، دست به دست هم دادند تا قدرت سیاسی عربستان بیش از هر زمان دیگری متزلزل شود. 

آل سعود برای مقابله با وضع بوجود امده 2 راهکار را در پیش گرفت: 1.تقویت و توسعه قدرت نظامی، 2.استفاده ابزاری از سازمان‌های منطقه‌ای مانند شورای همکاری‌های اسلامی برای متحد کردن هرچه بیشتر اعراب و متقاعد کردن انها به حمایت از ریاض دربرابر ایران، سوریه، لبنان و عراق.

نگارنده در پایان این گزارش نتیجه گرفت عربستان در عرصه سیاست منطقه‌ای از ایران شکست سختی خورده است و در این شرایط جایگاه خود را  بیش از هر زمان دیگری متزلزلل می‌بیند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
آقای اردوغان ،سیسی تندیس چوبی وسنگی مانند بت نصر را می پرست ،آل سعود هم تندیس ابوسفیان که فقط از چوب سنگ می باشد می پرست ،فقط آنها مردم را به گمراهی می برند،خدا من در قرآن فرمود ،هر کس در انتخاب دین آزاد هستند ،وما هم کاری به شما تندیس پرستان نداریم،ولی شما همیشه بی جهت به ما حمله نظامی کرده اید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
آل سعود یگ کی باشند که بتوانند از ایران و ایرانی سبقت بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان در حدی نیس که بتواند در مقابل ایران کاری بکند....اونا فقط پول دارن همین ...چیزی بنام انسانیت و شعور در آل سعود وجود ندارد
آخرین اخبار