درخواست بانک جهانی برای جریمه کردن کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای

به باور مدیران بانک جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی، استفاده از اهرم‌های اقتصادی می‌تواند سازمان ملل را در امر مبارزه با روند تولید گازهای گلخانه‌ای همراهی کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز؛ بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با فشار بر دولت‌ها خواستار تحمیل یک برچسب قیمت روی تولید گازهای گلخانه‌ای شدند. به این وسیله با استفاده از اهرم‌های اقتصادی می‌توان سازمان ملل را در امر مبارزه با روند تولید گازهای گلخانه‌ای همراهی کرد.

این کمپین به وسیله دو نهاد بزرگ بین‌المللی همزمان با امضای توافق آب و هوای پاریس و در راستای همکاری با سازمان ملل متحد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه شد. این سند روز جمعه به امضا رسید و برای یک سال فعال باقی می‌ماند.

با این وجود مدیران بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای جهانی بر این باورند که پیامدهای انتشار گازهای گلخانه‌ای در صورتی کنترل می‌شود که تولیدکنندگان آلاینده‌های فسیلی برای انتشار دی‌اکسید کربن مجبور به پرداخت جریمه شوند.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در گفتگویی اظهار داشت: بررسی‌های علمی حاکی از آن است که هرچه حجم کربن در جو افزایش یابد، بیش از این شاهد گرم شدن کره زمین، خشک‌سالی، سیل و دیگر فجایع طبیعی خواهیم بود. بنابراین با در نظر گرفتن یک برچسب قیمت برای آلودگی گازهای گلخانه ای می‌توان در سطح گسترده‌ای انتشار آن را کاهش داد.

در ادامه این مطلب آمده است: شکست مأموریت اصلی بانک جهانی برای ریشه‌کن شدن فقر می‌تواند از تغییرات آب‌وهوا تأثیر بگیرد. در حالی که بانک جهانی و دیگر نهادهای بین المللی راهکارهای متعددی را برای از بین بردن فقر به کار بسته‌اند، فجایع طبیعی می‌تواند با نابودی منابع غذایی، کشاورزی و اشتغال، بانک جهانی را از اهداف خود دور نگه دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، تا سال 2030 تعداد فقرا در جهان بیش از 100 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر حدود 90 کشور از برنامه قیمت‌گذاری کربن استقبال کرده‌اند؛ 40 کشور از جمله 23 کشور عضو اتحادیه اروپا سیاست‌های قیمت‌گذاری کربن را اعمال کرده‌اند. این روند می‌تواند درنهایت به راه‌اندازی سامانه بازار تجارت جهانی کربن منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار