روسیه امیدوار است چین تا تابستان جاری رژیم کنترل فناوری موشکی را بپذیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، روسیه و چین در حال مذاکره در خصوص "رژیم کنترل فناوری موشکی" هستند و پیشرفت این مذاکرات به گونه‌ای است که شاید تا تابستان 2016، توافق‌نامه جامعی در این زمینه امضا شود.

ایگور کمارف – مدیر آژانس فضایی فدرال روسیه – در مراسم جشن مربوط به اولین "روز ملی فضا" در چین در این باره گفت: روسیه و چین چندین ماه است برای توافق در زمینه کنترل فناوری‌های موشکی در حال مذاکره هستند و با توجه به اینکه پیش‌نویس این سند تقریبا آماده شده است، روسیه امیدوار است که در تابستان جاری آن را با مقامات چینی به امضا برساند.

به اعتقاد وی، فناوری‌های موشکی حوزه حساسی را در دنیای فناوری تشکیل می‌دهند و از این رو، توافق در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است.

کمارف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: چین در حال حاضر عضو "رژیم کنترل فناوری موشکی" نیست و بنابراین، این توافقنامه برای توسعه همکاری‌های هوافضایی نیز بسیار حیاتی است. ضمن اینکه امکان همکاری میان دو کشور در زمینه فناوری‌های فضایی کلیدی را نیز در برخی پروژه‌ها فراهم می‌کند. 

رژیم کنترل فناوری موشکی یک توافقنامه داوطلبانه میان 34 کشور برای جلوگیری از گسترش فناوری مربوط به توسعه و ساخت موشک‌ها و پرنده‌های هوایی بدون سرنشینی است که قادر به حمل یک محموله 500 کیلوگرمی برای مسافت بیش از 300 کیلومتر می‌باشند.

چین به تازگی روز 24 آوریل (5 اردیبهشت) را که سالروز پرتاب اولین ماهواره چینی به فضا است تحت عنوان "روز ملی فضا" نامگذاری و آن را تعطیل رسمی اعلام کرده است. این ماهواره که در سال 1970 به فضا فرستاده شد، همچنان در حال گردش به دور زمین است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار