به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، لاک تراشی هنر ابتکاری جنگل نشینان است و آنان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از ریشه و چوب درختان افرا و شمشاد استفاده می کنند و با کمک گرفتن از ابزار کار بسیار ابتدایی، آثار زیبایی خلق می کنند.
محقق و کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه پیشینه هنر لاک تراشی در مازندران مربوط به 8 تا 11 هزار سال گذشته است گفت: هنرمندان وسایل مورد نیاز روزمره خود را با ساخت مصنوعات چوبی تامین می کردند.
امیرآقایی افزود: هنرمندان لاک تراشی وسایلی مانند جوله، کلز، لاک دانه پاش، قند چوله، چوله، قاشق، ملاقه، کترا را با استفاده از ریشه و تنه درختان تولید می کنند.
وی گفت: از آنجا که عکس العمل ساقه و ریشه درختان پهن برگ چون افرا و شمشاد در مقابل حرارت، رطوبت، خمش و ترکیدگی بسیار ناچیز است، مصنوعات چوبی از آنها تهیه می شود که این امر به طبع موجب گرانی محصول می شود.
وی افزود: تغییر سلیقه مشتریان نیز از دیگر موانع رشد این هنر است که با انجام پژوهش های کاربردی چون سلیقه یابی، بازاریابی، بازارسازی، ارائه طرح های جدید، رعایت استانداردها و یافتن مواد جایگزین در ساخت مصنوعات چوبی، نه تنها شکوفایی مجدد این هنر محقق می شود بلکه موجبات اشتغالزایی عام نیز در منطقه فراهم می آید.
علی توکل زاده یکی ازلاک تراشان روستای گزنا سرای نوراست که 42سال از عمر خود را صرف این صنعت آبا واجادی خود کرده است.
وی گفت: چوب مورد نیاز برای ساخت یک کترا چوبی را از جنگل تهیه می کند که برای ساخت این وسیله یک ساعت وقت می گذارد.
وی افزود: با کمک تیشه و چوب های خشک جنگل سال هاست وسایلی چون جوله، کلز، لاک دانه پاش، قند چوله، چوله، قاشق، ملاقه، کترا را می سازد.
وی گفت : روزگاری در این روستا همه با هنر لاک تراشی امرار و معاش می کردند والان با مرور زمان و آمدن وسایل آشپزخانه از جنس استیل و چینی وپلاستیک دیگر کسی رغبت به خرید این محصول ندارد.
وی افزود : اگر رشته های دانشگاهی در این زمینه راه اندازی شود و طراحان نماهای جدید طراحی شود شاید این هنر مانند گذشته بازار خود را بدست آورد.
به گفته کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، بر اساس تحقیقات به عمل آمده در حاشیه دریا، دشت و ارتفاعات مازندران قابلیت رشد گونه های مختلف خیزران کاملا وجود دارد که نمونه رایج در جایگزینی دیگر چوبها است و محصولات چوبی وارداتی کشورهای آسیای شرقی نیز از این درخت ساخته می شود.
امیرآقایی افزود: قیمت تمام شده خیزران نازل تر، تراش آن راحت تر و دارای پردازشی تمیزتر است، احیای آن نیز در مقایسه با جنگل های پهن برگ که یکصد و 50 سال به طول می انجامد، طی 5 سال حاصل می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با بیان اینکه بیش از 73 صنایع دستی در مازندران وجود داد که لاک تراشی جزو هنر چوبی در دست فراموشی است، گفت: صنایع دستی در کشور عموما تولید خانگی دارد و هنوز به تولید کارگاهی جهت اشاعه و کاربردی شدن نرسیده است.
موسوی برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای بومی در داخل و خارج کشور را، که هم اکنون از استقبال مطلوبی برخوردار است، از دیگر راههای گسترش هنر لاک تراشی اعلام کرد.
انتهای پیام/