یک ماه مانده به آغاز به کار مجلس دهم، رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون‌های مجلس بیش از پیش جدیت یافته است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت‌های معکوس برای رسیدن به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی به شمارش افتاده است. جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دو جناح اصلی برای به اجرا درآمدن سیاست‌ها و برنامه‌های خویش سخت در تلاش هستند تا شاید نسبت به دیگری، کرسی‌های بیشتری در مجلس دهم کسب کنند.

 هر یک از این دو جریان برنامه‌های خود را قدرتمندتر از دیگری می‌دانند و می‌خواهند برگه‌های برنده خودشان را از قبیل؛ اتحاد، وحدت، برنامه‌های مدون، سیاست‌گذاری دقیق و برگه اجماع و ائتلاف که شاید در مرحله آخر بازی سیاسی به یکدیگر نشان دهند. بنابراین برگه‌های برنده جناح‌های سیاسی راست چپ، شاید تا روز آخر انتخابات یکی پس از دیگری رو شود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جریانی با نام اعتدال پیروز انتخابات شد. جریانی که خود را فرا جناحی یعنی نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا می‌داند در راس قدرت سیاسی کشور قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ائتلاف یا اجماع با این طیف سیاسی خود را آماده کرده‌اند تا شاید از این طریق کرسی‌های بیشتری نسبت به دیگری در مجلس آینده داشته باشند.

فراکسیون‌های احتمالی مجلس دهم

تعداد فراکسیون در مجلس دهم،  سوالی است که برای بسیاری از افراد با توجه به تغییر آرایش سیاسی مجلس ایجاد شده است. بسیاری از کارشناسان و قانونگذاران فعلی کشور دو فراکسیونی‌شدن مجلس آینده شامل فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون امید را پیش‌بینی می‌کنند. در این مرحله یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که با افزایش جمعیت اصلاح‌طلبان در مجلس آینده و احتمال ایجاد فراکسیون امید که بر اساس شنیده‌ها متشکل از نماینده‌های اصلاح‌طلب و اعتدالیون نزدیک به دولت خواهد بود سرنوشت فراکسیون رهروان ولایت چه خواهد بود؟ فراکسیونی که با 200 عضو متشکل از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان در ابتدای مجلس نهم اعلام موجودیت کرد با وجود حضور علی لاریجانی و کاظم جلالی به عنوان روسای این فراکسیون در مجلس آتی و قرار گرفتن جلالی در لیست امید تداوم حیات این فراکسیون در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

پیش از برگزارشدن انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی سخنگوی این فراکسیون از برنامه‌ریزی روسای این فراکسیون برای تبدیل آن به حزب خبر داده بود، خبری که بعد از گذشت مدت کوتاهی از انتشار آن با این ادعا که زمان کافی برای طی روند اداری این اقدام وجود نداشته و به احتمال زیاد این اقدام به مجلس آینده موکول می‌شود، منتفی اعلام شد.

اما با توجه به اینکه یک ماه به آغاز به کار مجلس دهم باقی مانده است، رایزنی‌ها برای تشکیل فراکسیون‌های مجلس بیش از پیش جدیت یافته است. از یکسو اصلاح‌طلبان مجلس دهم می‌خواهند فراکسیون «امید» را تشکیل دهند؛ فراکسیونی که به دلیل افزایش تعداد نماینده اصلاح‌طلب راه‌یافته به مجلس دهم می‌تواند یکی از مطرح‌ترین فراکسیون‌های مجلس دهم باشد. از سوی دیگر اصولگرایان مجلس دهمی نیز از هر تلاشی برای قرار دادن همه اصولگرایان را‌ه‌یافته به دوره دهم بهارستان اعم از معتدلین زیر چتر واحد فراکسیون اصولگرایی، استفاده می‌کنند؛ فراکسیونی که دست‌اندرکاران تشکیل آن تلاش دارند، نمایندگان عضو فراکسیون رهروان راه یافته به مجلس دهم را نیز به اردوگاه خود بیاورند. این در حالی است که فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت مجلس نهم نیز هست، در بسیاری از موارد با افکار و آرای فراکسیون فعلی اصولگرایان در مجلس دهم اختلاف نظر دارد.

با این همه اگرچه برخی تلاش می‌کنند همه اصولگرایان از جمله اصولگرایان معتدل و مستقلین را به اردوگاه خود در مجلس نهم دعوت کنند، اما برخی‌ها از احتمال تشکیل فراکسیون سوم خبر می‌دهند؛ فراکسیونی که به‌نظر از سوی نمایندگانی تشکیل خواهد شد که در میانه طیفی قرار گرفته‌اند که یک سر آن اصولگرایان و در سر دیگر آن اصلاح‌طلبان قرار دارند.

ندیمی: فراکسیون‌های ایران حول محور سیاست شکل گرفته‌اند

ابوذر ندیمی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم در مورد میزان احتمال تداوم فعالیت فراکسیون رهروان ولایت در مجلس آینده گفت: فراکسیون‌های ایران حول محور سیاست شکل گرفته البته در مجلس هم حول کاندیداهای ریاست شکل می‌گیرند کما اینکه در مجلس نهم دیدیم آقای لاریجانی و آقای حدادعادل که دو گزینه ریاست بودند جریانی اطراف آنها یکی تحت‌عنوان «اصولگرایان» و دیگری به اسم «رهروان ولایت» جمع شدند و این در حالی است که این جریان‌ها باید حول احزاب جمع شوند.

ابهام در تشکیل فراکسیون رهروان

نعمتی: با تندروی‌ها مخالفیم

بهروز نعمتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم نیز در این زمینه اظهار داشت: در مجلس دهم فراکسیون اعتدالیون تشکیل خواهد شد.

ابهام در تشکیل فراکسیون رهروان

وی ادامه داد: در موضوع تشکیل رهروان هم باید بگویم اعتدال بسیار اهمیت دارد البته ممکن است برخی دوستان در این باره گله مندی و دلخوری داشته باشند.

منتخب مردم تهران با بیان اینکه فراکسیون رهروان همیشه جزئی از اعتدالیون بود، افزود: هیچ کس در مجلس با اصولگرایی مشکلی ندارد، ما با تندروی‌ها مخالفیم، ما اصولگرایانی هستیم که به اعتدال معتقدیم.

نقوی حسینی: مدل فراکسیون رهروان در مجلس دهم قابل اجرا نیست

سیدحسین نقوی حسینی اظهار داشت: در مجلس دهم دو فراکسیون اصلاح طلبان و اصولگرایان باید تشکیل شود.

ابهام در تشکیل فراکسیون رهروان

نقوی حسینی با بیان اینکه اعتقادی به ادامه شیوه فراکسیون رهروان نداریم، تصریح کرد: معتقدیم نمایندگان انقلابی و مؤمن باید در مجلس دهم فراکسیون فراگیر اصولگرایی تشکیل دهند.

 جعفرزاده: مدل فراکسیون رهروان ادامه می یابد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده حامی دولت و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان نیز در این خصوص گفت: به دنبال این هستیم که روش منطقی رهروان را در مجلس دهم نیز استمرار دهیم.

ابهام در تشکیل فراکسیون رهروان

نماینده رشت ادامه داد: معتقدیم روش اصولگرایان رهروان که در مجلس نهم توانست منشی اعتدالی را اجرا کند، باید ادامه یابد.

وی تصریح کرد: در این راستا با منتخبان مجلس دهم که با ما همسو هستند و به ریاست آقای لاریجانی در مجلس آینده اعتقاد دارند، تشکیل جلسه داده ایم.

این نماینده حامی دولت به سایر اصولگرایان نیز توصیه کرد به این فراکسیون بپیوندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار