استان کردستان با دارا بودن پوشش گیاهی مناسب استانی مستعد برای تولید با ارزش ترین ماده غذایی یعنی عسل در کشور است.


به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان از سنندج، ﻋﺴﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻢ ﻏﺬاﯾﯽ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﺎی دور ﺗﺎ اﻣﺮوزﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ از ارزش ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن با 164هزار و 546 ﮐﻨﺪو ﺷﻤﺎرش ﺷﺪه رتبه دوازدهم کشوری را در زمینه تولید عسل دارا اﺳﺖ اما از نظر مرغوبیت باکیفیت ترین است.
رئیس اتحادیه زنبورداران استان کردستان عسل کردستان را جزء بهترین عسل ها دانست و گفت: کیفیت عسل کردستان را گل ها و طبیعت آن تضمین میکنند ، عسلی با کیفیت که خروجی آزمایشگاهی آن با ساکاروز زیر 1% بوده است.
محمدی خواه افزود: از این تعداد 157هزارو 85 کلنی مدرن و 7هزارو 461 کلنی بومی است.
بر اساس آخرين آزمايش مؤسسه علوم دامي كشور عسل حاصل از درختان و گونه هاي گياهي كردستان ، بهترين عسل با خواص كامل از جمله خواص برتر ضد باكتريائي در ايران شناخته شده است و همین امر موجب ایجاد زمینه صادرات این محصول شده است.

2هزار 850 نوع گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده که بیش از 90درصد آن شهد خیز و مناسب برای تغذیه زنبور عسل است که ارتباط مستقیمی با کیفیت عسل میتواند داشته باشد.
خالد جعفری ﻣﻌﺎون بهبود ﺗﻮﻟﯿﺪات داﻣﯽ ﺟهاد  ﮐﺸﺎورزی اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن گفت : با توجه به شرایط مساعد استان برای پرورش زنبورعسل طﺮح ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻧﺒﻮرداری ﺟهت ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ در اﺳﺘﺎن تائید ﺷﺪه و در ﻧﻈﺮ اﺳﺖ از اﻋﺘﺒﺎرات ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺗﺄﻣﯿﻦ وﭘﺮداﺧﺖ ﺷﻮد.

وی افزود: در اﯾﻦ طﺮح ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﮐﻪ در ﺗﻌﺪادی از روﺳﺘﺎھﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه ﻣﺴﺘﻌﺪ اﺳﺘﺎن کردستان، اﻓﺮاد ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ آﻣﻮزش ھﺎی ﻻزم را طﯽ ﮐﺮده، ﺳﭙﺲ ﺗﻌﺪادی ﮐﻨﺪو، از ﻣﺤﻞ اﻋﺘﺒﺎرات ﺗﻤﻠﮏ داراﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﻮد. 

بر اساس نتایج آمارگیری تعداد 3هزار 607نفر   نفر در استان به زنبورداری اشتغال دارند که که به ازای هر زنبوردار 285 کیلوگرم عسل تولید شده است. 

نتایج سرشماری نشان می دهد که شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی (33 درصد) و تولید عسل ( 29 درصد) و تعداد زنبوردار ( 34درصد) در رتبه اول استان بوده و شهرستانهای سنندج ، مریوان و کامیاران در رتبه های بعدی قرار دارند.
 


ﻋﺴﻞ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻏﺬاﯾﯽ، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﯾﺠﺎد ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﭼﻮن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻮم ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده در ﻟﻮازم آراﯾﺸﯽو ژل روﯾﺎل را دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻣﺮوزه از ﻧﯿﺶ زﻧﺒﻮر ﻋﺴﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داروی درﻣﺎن ﺑﯿﻤﺎری ام.اس اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﺮ روی 50 درﺻﺪ اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺟﻮاب داده اﺳﺖ. 
عسل برای تقویت سطح ایمنی بدن فوق العاده مفید است. 
خانم فوزی متخصص تغذیه در باره خواص درمانی عسل می گوید: این خوردنی درمانگر و معجزه آسا خواص آنتی اکسیدانی ، ضد باکتریایی و ضد توموردارد. 
بعلاوه می‌توان از عسل برای درمان مشکلات و بیماریهای معمول مثل سرماخوردگی و گلودرد استفاده کرد. 

زﻧﺒﻮرداری ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ آﻧﭽﻨﺎﻧﯽ ﻧﺪارد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﮫﯿﻼت و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ظﺮﻓﯿﺖ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ در اﺳﺘﺎن کردستان ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان از اﯾﻦ ﮐﺎر در راﺳﺘﺎی برنامه اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐرد. 

رونق صادرات ، ارائه دوره های آموزشی و ترویجی و توسعه کلنی های مدرن در چند سال گذشته موجب توسعه زنبور داری در استان کردستان شده است و با ادامه این روند هر سال شاهد رونق بیشتر در این بخش هستیم.
برچسب ها: عسل ، بازار ، شهرت ، صادرات ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.