رئیس دامپزشکی بویراحمد گفت: در فروردین ماه سال جاری با تلاش پرسنل دامپزشکی 69 هزار و 870 راس گوسفند و بز و یک‌هزار و 118 راس گاو و گوساله برای مقابله با بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید مختار رجایی‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فراگیر شدن تب برفکی در سطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار مسری بوده که از آن به عنوان بیماری نابود کننده وضعیت اقتصادی دامداران یاد می‌شود.
 
رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد ادامه داد: تب برفکی از جمله بیماری‌های مهم در صنعت دامپروری به شمار می‌آید که با توجه به واگیری شدید و عوارض متعاقب آن نظیر کاهش وزن دام، افت تولید شیر و گوشت و مرگ و میر دام‌های جوان و ضعیف می‌تواند خسارات جدی اقتصادی به بهره‌برداران این صنعت وارد کند.
 
 این مسئول با تاکید بر اینکه کنترل و محدود کردن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر امکان‌پذیر نیست، گفت: از جامعه عشایر و دامداران انتظار می‌رود همکاری لازم را با دامپزشکی در راستای اجرای برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه بیماری‌ها با دامپزشکی هستم.
 
رجایی‌فر با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در سطح شهرستان بویراحمد اظهار کرد: این بیماری در پایان سال گذشته وارد شهرستان شد که علت آن چوبدارانی بود که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز دام و رعایت نکردن شرایط قرنطینه کردند تا این بیماری در شهرستان شیوع پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه علی‌رغم تاکیدات مکرر سازمان دامپزشکی، کارشناسان دامپزشکی در شبکه‌های ملی و محلی در خصوص شیوع تب برفکی و اپیدمی این بیماری اذعان کرد: با توجه به اینکه بیماری در سطح کشور شیوع پیدا کرده ولی موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی واکسن به اندازه لازم در اختیار سازمان قرار نداده است.
 
رجایی‌فر ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن اداره دامپزشکی شهرستان با وجود محدودیت‌های واکسن تاکنون توانسته‌ایم بیماری را در مناطقی که تشخیص داده شده مهار و از گسترش بیش از حد آن جلوگیری کنیم.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر چراگاه‌های مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشترک است و ویروس عامل بیماری، ماندگاری زیادی دارد و توسط انسان، دام، باد و وسایل نقلیه قابلیت انتقال از یک منطقه به منطقه دیگر را دارد لذا این امر کنترل بیماری را مشکل کرده است.
 
رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد جمعیت دامی شهرستان بر اساس واکسیناسیون حداکثری در سال گذشته را 600 هزار راس گوسفند و بز و بیش از 10 هزار راس گاو و گوساله عنوان کرد و گفت: با وجود میزان کم واکسن در شهرستان بویراحمد در سال گذشته 117 هزار و 530 راس گوسفند و بز و 17 هزار و 507 راس گاو و گوساله واکسینه شدند.
 
رجایی‌فر ادامه داد: در فروردین‌ماه سال جاری با تلاش پرسنل دامپزشکی 69 هزار و 870 راس گوسفند و بز و یک‌هزار و 118 راس گاو و گوساله برای مقابله با بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
 
این مسئول اذعان کرد: با توجه به کمبود واکسن در سطح کشور با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد تعدادی از شرکت‌های وارد کننده دارو و دو موسسه تولید داخل نسبت به واردات و تولید واکسن مورد نظر اقدام کنند لذا به محض توزیع استانی این اداره آمادگی کامل جهت انجام واکسیناسیون را دارد.
 
 وی با بیان اینکه وضعیت شهرستان بویراحمد به نسبت کشور مطلوب است، گفت: به چوبداران توصیه می‌شود از خرید و فروش دام در مناطق آلوده که دام ارزان‌تر است خودداری کنند و دامداران نسبت به ورود دام جدید به دامداری خود جلوگیری کنند و اقدام به جداسازی دام‌های بیمار خود کنند.
 
رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد در پایان خاطرنشان کرد: دامداران دام‌های تلف شده و آلوده به تب برفکی را به صورت بهداشتی دفن کنند.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.