نیویورک تایمز: سیاست‌های ترکیه در قبال مهاجران بحران‌ساز است

سیاست‌های جدید ترکیه در رابطه با پناهجویان، باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای آن‌ها شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ ترکیه با مشکلات بسیاری در زمینه رسیدگی به 2.7 میلیون مهاجر مواجه شده است. افزایش دوباره درگیری ها در نزدیکی مرز ترکیه باعث شد تا در روزهای اخیر سیل تازه ای از مهاجران به سوی مرز این کشور روانه شود.

از ابتدای سال گذشته میلادی، بیش از یک میلیون نفر از ترکیه عبور کرده و وارد اروپا شدند. بیشتر این افراد از کشورهای جنگ زده، به خصوص سوریه، آمده بودند. بر اساس توافق جدید میان ترکیه و اروپا، اروپا پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این قاره شده اند را به ترکیه باز می گرداند. در ازای این طرح، اتحادیه اروپا 6.8 میلیارد دلار کمک مالی به ترکیه ارسال خواهد کرد.

اکنون ترکیه به دنبال راهکاری دراز مدت برای حل مشکل مهاجران است. در هفته‌های اخیر افزایش احتمال لغو آتش‌بس در سوریه باعث شد تا موج جدیدی از پناهجویان به سمت مرز ترکیه حرکت کنند.

بررسی های صورت گرفته مشکلات پناهجویان را در بخش های مختلف همانند زمینه های اداری، کار و مسکن نشان می داد. در نمونه مشکلات اداری می توان به نیاز به حساب بانکی برای کارت شهروندی و نیاز به کارت شهروندی برای حساب بانکی اشاره کرد.

سخنگوی سازمان ملل در برنامه مهاجران ترکیه اظهار کرد: "بیشتر پناهجویان به امید بازگشت به کشورشان به مناطق نزدیک همانند مرزها می روند. آن ها می خواهند در جایی قرار داشته باشند که به راحتی بتوانند به کشورشان بازگردند. "

در حال حاضر بیش از 270 هزار پناهجو در کمپ های دولتی مرزهای ترکیه قرار گرفته اند. نیازهای اولیه و بهداشت آن ها در این کمپ ها تامین شده است؛ اما بیشتر آن ها نمی توانند کار کنند و برای ترک کردن کمپ نیاز به مجوز دارند.

در اثر یکی از آخرین درگیری های سوریه در شهر حلب، سیل عظیمی از مهاجران به سمت ترکیه حرکت کردند و ترکیه به منظور کنترل ورود آن ها کلیه مرزهای خود را بست. در صورتی که شدت درگیری های شهر حلب افزایش یابد، می توان انتظار داشت تعداد پناهجویان هرچه بیشتر افزایش یابد. شهر حلب در حال حاضر یک میلیون شهروند را در خود جای داده است.

پناهجویان سوری در ترکیه، تحت حفاظت قانونی قرار دارند که به آن ها اجازه دسترسی به امکانات درمانی و تحصیلاتی را می دهد؛ اما آن ها به صورت بین المللی "پناهجو" محسوب نمی شوند و برای رسیدن به شهروندی راهی پیش رو ندارند.

در ژانویه، دولت ترکیه اعلام کرد برای پناهجویان برگه های اجازه کار صادر خواهد کرد، قدم بزرگی در راستای اجرای قرارداد اروپا و ترکیه. بسیاری از پناهجویان در حال یادگیری زبان ترکی هستند و در این کشور مشغول به کار شده اند.

از 700 هزار کودک پناهجو در ترکیه، کمتر از نیمی از آن ها در حال تحصیل هستند. دولت ترکیه در تلاش است با ایجاد مدارسی به زبان عربی، این مشکل را حل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار