دوازدهه عضوی است که معده و روده کوچک را به هم ارتباط می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛متخصص بیماریهای داخلی گفت : درد در زخم دوازدهه می‌تواند به پشت تیر بکشد و یا سبب نفخ شکم شود.یکی از خصوصیات مهم درد زخم اثنی‌عشر دوره‌ای بودن آن است که می‌تواند چند هفته یک‌بار و یا هر روز رخ دهد

عسگری افزود:شایع‌ترین علامت زخم دوازدهه در قسمت فوقانی شکم و پایین جناق سینه است که بیشتر با گرسنگی تشدید شده و با مصرف غذا به طور موقت بهبود می‌یابد.

مبنای ایجاد زخم دوازدهه (اثنی عشر ) در افراد مسایل میکروبی به خصوص میکروب هلیکوباکترپیلوری است.

 هم چنین دردهای شکمی به ویژه در ناحیه بین جناغ سینه و ناف که اغلب بین یک تا ٣ ساعت پس از صرف غذا ایجاد می شود جزء علایم زخم معده است در حالی که درد زخم دوازدهه با صرف غذا تسکین می یابد.

گاهی اوقات علایم بیمار فقط شامل نفخ و احساس پر شدن غیرعادی ناحیه فوقانی شکم است و البته تهوع و استفراغ هم در بعضی موارد می تواند جزء علایم باشد.

استفراغ همراه با خون قرمز یا ترشحات قهوه ای و یا مدفوع سیاه رنگ بیمار می تواند علامت خون ریزی از این زخم ها باشد

وی یکی از روش تشخیص زخم های معده و اثنی عشر ، در اولین گام پزشک باید شرح حال دقیقی از بیمار بگیرد و پس از معاینه او اقدامات تشخیصی را انجام دهد
روش دقیق تشخیص این زخم ها آندوسکوپی است و با این روش می توان با دقت کامل همه مسیر دستگاه گوارش را کنترل و در صورت وجود زخم یا ضایعات دیگر، تشخیص آن ها را قطعی کرد و در صورت نیاز برای تشخیص آلودگی زخم به میکروب هلیکو باکتر پیلوری، از آن نمونه برداری کرد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، زخم ، گرسنگی ، تشدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.