تبعات افزایش جمعیت این روزها گریبان آرامستان سبزوار را گرفته و به دلیل تراکم اموات در قبرستان فعلی و نبود استقبال از آرامستان جدید، آرام و قراری برای مردم و مسئولان نمانده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قبرستان قدیم سبزوار که افزون بر ۶۱ سال از زمان تأسیس آن تاکنون می‌گذرد و به گفته مسئولان شهرداری بیش از ۳۰ هزار از جمعیت  متوفی این شهر را در برگرفته است حالا دیگر توان پذیرش اموات را ندارد و دفن متوفیان در میان قبور و راهروها این مکان را به بن‌بست رسانده است.    
 
قبرستان فعلی سبزوار ۶۱ سال پیش در قطعه زمینی به مساحت ۱۰ هکتار که به مصلای قدیمی نیز شهرت دارد ایجاد شد و امروز به‌واسطه افزایش آمار متوفیان دیگر جایی برای تدفین ندارد و با وجوداینکه دفن اموات از سال ۸۲ از طرف مسئولان شهرداری منتفی اعلام‌شده است اما همچنان این رویه ادامه دارد.
 
شهرداری سبزوار که برای حل این مشکل دو سال پیش دست‌به‌کار شده است نسبت به اختصاص زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در کیلومتر ۸ سبزوار در حوالی روستای خیرآباد اقدام کرد اما آرامستان جدید در حال حاضر موجی از ناآرامی در بین مردمان هم‌جوار این روستا  ایجاد کرده است.
 
آرامستان جدید در حوالی روستای خیرآباد که در حال حاضر با مشکلات زیرساختی همراه است و فاقد بناها و نیازهای اولیه است نه‌تنها توفیقی در جذب اموات نداشته است بلکه خود موجب مکدر شدن اذهان مردم سبزوار برای دفن اموات خود در این آرامستان شده است.
 
بی‌رغبتی شهروندان سبزوار برای دفن اموات خود در آرامستان جدید رضوان موجب شده است تا به‌رغم مخالفت شهرداری سبزوار اما اجازه دفن در قبرستان قدیم شهر صادر و آرامش بازماندگان و رفتگان را برهم بزند.
 
 
آرامستان فعلی توسعه نخواهد یافت
 
مدیر عامل سازمان آرامستان سبزوار در این رابطه می‌گوید: هیچ برنامه‌ای برای توسعه آرامستان فعلی نداریم و توسعه و پیشرفت صرفاً برای بهشت رضوان جدید است .
 

«آرامستان» سبزوار آرامش مردم و مسئولان را بر هم زده است
 
قاسم دارینی بیان کرد: طبق آماری که در دفاتر  ثبت‌شده از سال ۱۳۳۴ تاکنون ۳۰ هزار میت درآرامستان فعلی شهرستان به خاک سپرده‌شده‌اند لذا به لحاظ تکمیل ظرفیت فضای فعلی  و جلوگیری از گسترش آرامستان و برخی معضلات اجتماعی  قطعه زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در کیلومتر ۸ سبزوار در حوالی روستای خیرآباد  برای این امر پیش‌بینی‌شده است.
 
آرامستان جدید مشکل زیرساخت دارد
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود احداث آرامستان جدید شهرداری هنوز مجوز دفن در آرامستان فعلی را صادر می‌کند افزود: حدود دو سال از بهره‌برداری و تکمیل امکانات بهشت رضوان جدید می‌گذرد اما این آرامستان با دو مشکل زیرساختی مواجه است.
 
وی ادامه داد: با توجه به نیاز جدی آرامستان و فضای سبز به آب دارد متأسفانه محل فعلی فاقد آب است .
 
قبرستان قدیم سبزوار که افزون بر ۶۱ سال از زمان تأسیس آن تاکنون می‌گذرد و به گفته مسئولان شهرداری بیش از ۳۰ هزار از جمعیت  متوفی این شهر را در برگرفته است حالا دیگر توان پذیرش اموات را ندارد و دفن متوفیان در میان قبور و راهروها این مکان را به بن‌بست رسانده است   وی گفت: به‌تازگی مجوز حفر چاهی در اراضی اطراف آرامستان از امور آب استان اخذشده  که به‌محض حل شدن برخی مشکلات به سمت حفر چاه خواهیم رفت.
 
دارینی اظهار کرد: بزرگترین معضل ما راه دسترسی به آرامستان است چون مکان فعلی در حوالی محور ترانزیتی قرار دارد به لحاظ  گردش به چپی که عزاداران به سمت آرامستان خواهند داشت با عبور ماشین های سنگین قطعاً مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد.
 
وی افزود: مجوز اخذ مشاور در این خصوص گرفته شده تا نقشه ورودی آرامستان طراحی شود.
 
دارینی یادآور شد: هرچند فضای بهشت رضوان ناقص است اما شهروندان بنا به درخواست خود امواتشان را در محل جدید دفن می کنند که تاکنون ۱۸۰ نفر در بهشت رضوان دفن شده اند.
 
به درخواست شهروندان «نه» نمی گوییم
 
مدیر عامل سازمان آرامستان سبزوار در پاسخ به این سوال که در برخی از نقاط قبرستان فعلی اموات در پیاده رو ها دفن می شوند توضیح داد: تازمانی که مشکلات بهشت رضوان جدید حل نشود آرامستان فعلی جوابگوی درخواست شهروندان است لذا ما به هیچ  شخصی«نه» نمی گوییم از طرفی سازمان از سال ها قبل  اقدام به پیش فروش قبر کرده که باید به تعهدات خود عمل کند.
 
دارینی اضافه کرد: در بین قبور اگر دفنی صورت می گیرد به درخواست خانواده متوفی است که سالها از فوت عزیزشان می گذرد هیچ غریبه ای در کنار اموات دیگر دفن نمی شود تمامی قبور قبل از تدفین میت جدید توسط همکاران سازمان امکان سنجی می شود در صورتی که به قبور اطراف  لطمه ای وارد نشود.
 
قبرستان قدیمی تبدیل به پارک می شود
 
وی گفت: به لحاظ مسکونی بودن اطراف آرامستان و بی بهره بودن اهالی از پارک محله طبق آیین نامه های جدید قبرستان های قدیمی فقط  به کاربری فضای سبز تغییر داده می شوند.
 
دارینی افزود: هم اکنون  در حال انجام مذاکره  با صاحبان قبور هستیم تا با رضایت آن ها بتوانیم از این محل برای ایجاد پارک استفاده کنیم.
 
هر که بامش بیش برفش بیش
 
با وجود اینکه مدیر عامل آرامستان معتقد است در قیمت کفن و دفن در طی دو سال گذشته تغییری نداشتیم اما هزینه قبور از ۲ میلیون تا ۶ میلوین در نوسان است.
 
دارینی در مورد هزینه های خریداری قبر و کفن و دفن نیز گفت: از دو سال قبر هیچ گونه تغییری در قیمت قبور نداشته ایم  هزینه ها نسبت به خدماتی که شهروندان دریافت می کنند متفاوت است قیمت قبور در فضای فعلی برای دفن روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
 
وی ادامه داد: طبق مصوبات سازمان پیش فروش قبور نیز چهار میلیون تومان و پیش فروش قبور دو طبقه نیز ۶ میلیون تومان است هیچ اجباری برای پرداخت این هزینه برای سازمان نیست شهروندان می توانند به جای پرداخت هزینه چند میلیونی با ۴۰۰ هزار تومان از خدمات بهشت رضوان جدید استفاده کنند.
 
دارینی یادآور شد: نگاه سازمان از دریافت این هزینه ها ارائه خدمات کفن و دفن و شستشو و نماز برای میت نیست مبالغ دریافتی صرف نگهداری  فضای سبز و آسفالت و ... آرامستان می شود بهرحال فرد مرده که نیازی به این خدمات ندارد شهروندان پایان هر هفته برای قرائت فاتحه بر سر قبور اموات خود حاضر می شوند و باید از بهترین خدمات بهره مند شوند.
 
متوفیان پولدار در شهر آرام می گیرند
 
مدیر عامل سازمان آرامستان سبزوار گفت: متاسفانه قیمت قبور و ارائه خدمات در آرامستان فعلی موجب شده تا با معضل اجتماعی غنی و فقیر مواجه شویم هر شهروندی که مبلغ تصویب شده سازمان را پرداخت کند درفضای فعلی که نزدیک به شهر است دفن می گردد در غیر آن در بهشت رضوان با مبلغ کمتر دفن می شود.
 
دارینی اظهار کرد: با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان و از بین بردن این تضاد اجتماعی، مسئولان شهری باید درصدد رفع دو مشکل اساسی آب و راه دسترسی در آرامستان جدید باشند .
 
وی  ادامه داد:  حل این دو مشکل از حوزه شهرداری خارج شده و نیازمند یک مدیریت بین بخشی است بهترین امکانات و تجهیزات در بهشت رضوان  فراهم شده اما دو مشکل مذکور مانع از ترغیب مردم به این سمت شده است .
 
دارینی اظهار کرد: به خاطر بحث اجتماعی که آرامستان فعلی در اذهان مردم ایجاد کرده به محض حل این مشکلات یک روز درنگ نخواهیم کرد و تمامی امکانات و نیوری انسانی و دفتر سازمان را به بهشت رضوان جدید منتقل خواهیم کرد.
 
آرامستان فرصتی برای رونق اقتصادی اهالی خیرآباد
 
وی در پاسخ به دیگر سوال ،در مورد اعتراضات مردم خیرآباد در ایجاد آرامستان جدید در کنار این روستا گفت: این مشکل با درخواست هایی که مردم خیرآباد از شورای شهر و شهرداری داشتند حل شد اما مردم ان منطقه باید به آرامستان به عنوان یک فرصت نگاه کنند رونق اقتصادی که با وجود تردد مردم در منطقه ایجاد خواهد شد.
 
آرامستان جدید روستای خیراباد را تهدید نمی کند
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار نیز گفت: مصوبه ایجاد آرامستان جدید به دوره سوم شورا برمی گردد به لحاط اینکه آرامستان فعلی در محدوده شهر قرار دارد و امکان گسترش آن به دلایل بهداشتی و تداخل با اماکن مسکونی نیست وجودش مورد تایئد ما نیست و باید هر چه سریعتر نسبت به انتقال ان به محل جدید اقدام شود.
 
جلال تعصبی بیان کرد: انتخاب محل جدید آرامستان بهشت رضوان در کمیته فنی که متشمل از کارشناسان خبره است  تائید شده است در ابتدا مردم خیرآباد با مطرح کردن این موضوع که دفن میت در این حوالی لطمه به آب های زیر زمینی ما خواهد زد با اجرای این طرح مخالفت کردند.
 
وی اظهار کرد:  مخالفت ان ها مورد تائید نبود چرا که در کمیته فنی که متشکل از ۱۸ دستگاه از اداره کل های مختلف محیط زیست، آبفا، میراث فرهنگی، جهاد کشلاورزی و دیگر ارگان های خدماتی است راجع این موضوع اظهار نظر شده بود.
 
تعصبی افزود: هر چند نگاه به طرح جدید در خیرآباد منفی است اما مردم این منطقه باید درک کنند که در کمتر از سه سال اینده با ایجاد یک بزرگراه  و تردد شهروندان در این مسیر چه پیامدهای اقتصادی ویژه ای در این بخش از شهر ایجاد خواهد شد.
 
وی ادامه داد: ما درصدد اجرای پروژه ای بودیم که برای اجرای آن باید اهالی رضایت می داشتند به همین دلیل با مذاکراتی که با اعضای شورای خیرآباد برگزار شد امتیازاتی برای آن ها در نظر گرفته شد شهرداری نیز قول داده تا در طی ۶ ماه یک کیلومتر از مسیر جاده تا روستا را اسفالت کند که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی شهرداری تاکنون موفق به اجرای تعهدات خود نشده است.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.