به گفته‌ی بابالو هم اکنون ۳۶۰هزار دانش آموز افغانستان به شمول هزاران کودک که به گونه‌ی غیرقانونی با خانواده‌های شان در ایران زندگی می‌کنند، مصروف تحصیل هستند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،خلیل‌الله بابالو، از مقام‌های ارشد وزارت معارف ایران گفته است که در حال حاضر صدها هزار کودک و نوجوان افغانستان در مکاتب این کشور مصروف تحصیل هستند.

او گفته، شایعاتی که در مورد اخراج دانش‌آموزان افغان از مکاتب به دلیل نپرداختن فیس منتشر شده، نادرست است.

به گفته‌ی بابالو هم اکنون ۳۶۰هزار دانش آموز افغانستان به شمول هزاران کودک که به گونه‌ی غیرقانونی با خانواده‌های شان در ایران زندگی می‌کنند، مصروف تحصیل هستند.

این مقام ایرانی گفته که دانش‌آموزان افغانستان و ایرانی در یک قطار مشغول فراگیری علم هستند.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که ایران افزون بر بد رفتاری با مهاجران غیرقانونی، کودکانی را که فیس نپرداخته اند، از مکاتب اخراج می‌کند.

حال اما بابالو گفته که این تصمیم پس از فرمان علی خامنه‌یی، رهبر ایران روی دست گرفته شده و در حال حاضر کودکان و نوجوانان افغان می‌توانند به مکتب بروند.

به گفته‌ی او، وزارت معارف ایران بر بنیاد درآمد خانواده‌ها و سطح تحصیلی‌ دانش‌آموزان از دانش‌آموزان افغان فیس می‌گیرد.

پیشتر علی خامنه‌یی در بیانیه‌یی گفته بود که دولت اجازه بدهد کودکان افغان در نهادهای آموزشی این کشور تحصیل کنند.

انتقادهایی در مورد آزار و اذیت، اخراج اجباری و در برخی موارد لت‌وکوب مهاجران افغان از سوی نیروهای امنیتی ایران پیوسته در رسانه‌ها منتشر شده است.

ایران اما گفته است که بر بنیاد توافق‌های انجام شده با دولت افغانستان، سهولت‌های شهروندی برای پناهجویان در نظر گرفته شده است.

بابالو در سال ۱۳۹۳ نیز در گفت‌وگویی با رسانه‌های ایرانی گفته بود که ثبت نام کودکان و نوجوانان افغان در مراکز آموزشی جریان دارد و بر بنیاد آماری که اعلام کرد در همان سال ۳۳۰ هزار دانش‌آموز افغان در مکاتب ثبت نام کرده بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، کودکان ، مکاتب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.