رقابت ایران و عربستان بر سر میزان تولید روزانه نفت خام، موجب نوسان بهای طلای سیاه در بازار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ با تشدید رقابت ایران و عربستان بر سر تولید روزانه نفت خام، بهای جهانی طلای سیاه امروز پس از آنکه کاهش یافت و به کمتر از 45 دلار در هر بشکه رسید، در معاملات اواسط روز سه‌شنبه چند سنت افزایش یافت.

در این میان، هر بشکه نفت برنت دریا شمال با 27 سنت افزایش به 44 دلار و 75 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز 41 دلار و 23 سنت در هر بشکه دادوستد شد.

بر این اساس، پس از آنکه عربستان در نشست دوحه موفق به همراه ساختن ایران در برنامه فریز نفتی نشد، اعلام کرد درصورتیکه ایران نسبت به کاهش تولید نفت خام خود اقدام نکند، عربستان نیز تولید خود را افزایش خواهد داد. این در حالی است که با بالا گرفتن رقابت نفتی ایران و عربستان، و تصمیم سعودی‌ها برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای نفت در روز، بهای جهانی طلای سیاه در معاملات اوایل روز سه‌شنبه کاهش یافت. از سوی دیگر ایران، در پایان ماه سوم اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، سعی دارد با افزایش تولید روزانه به 4 میلیون بشکه، بار دیگر سلطه خود بر بازار نفت را از سر بگیرد.

کاهش ارزش دلار و راه یافتن سرمایه‌های جدید به بازار از دیگر دلایل نوسان بهای نفت عنوان شده است.

به عقیده تحلیلگران بازار نفت، قوت گرفتن تقاضا برای نفت و عرضه پایین می‌تواند تا پایان سال 2016 می‌تواند به برقراری تعادل در بازار عرضه و تقاضای طلای سیاه شود. این در حالی است که تشدید رقابت ایران و عربستان برای جذب مشتری می‌تواند به تولید مازاد بر نیاز بازار منجر شود و ارزش طلای سیاه را بیش از این کاهش دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار