مناظره صادق زيبا كلام استاد دانشگاه و محمدحسين قديري ابيانه كارشناس امور دفاعي استراتژيك با موضوع 'پيش به سوي بهارستان' در دانشكده علوم دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صادق زيباكلام در اين مناظره به تشريح عملكرد مجلس شوراي اسلامي از دوره اول تاكنون پرداخت و گفت: در دوره هاي اول تا نهم مجلس شوراي اسلامي منحني قدرت مجلس رو  به افول و منحني خرج كردن نامزدها براي پيروزي در انتخابات صعودي بوده است.

وي افزود: در خصوص عملكرد مجلس از نخستين مجلس تا آخرين مجلس 2 نكته وجود دارد و آن اينكه در دوره هاي اول و دوم اين جمله مكررا گفته مي شد كه مجلس در راس امور است و مجلس مرتبا از مسئولان توضيح مي خواست اما در مجلس هشتم و نهم اين امر ديده نشد.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه انرژي هسته اي و تبعات آن بر زندگي مردم تاثير بسياري داشته و يكي از مهمترين مسائل كشور بوده است، مجلس هفتم، هشتم و نهم در اين زمينه هيچ نقشي ايفا نكردند و از سال 84 تا 92 مجموعا تعداد جلسات تشكيل شده در اين خصوص صفر بوده و نمايندگن مجلس حتي يك بار هم از دولت توضيح نخواستند.

زيباكلام تصریح کرد: با توجه به افزايش فساد مالي در كشور چرا مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه ورود نكرده است.

اين استاد دانشگاه نخستين اصل تشكيل مجلس در نظام مردم سالاري را عزل و نصب حكومت بر پايه مردم دانست و بیان داشت: اصل دوم محدود بودن قدرت حكومت و اصل سوم پاسخگويي حكومت در قبال عملكرد و سياست هاي خود است لذا كار اصلي مجلس شوراي اسلامي نظارت بر سياست هاي كلاني است كه از جانب حكومت اجرا مي شوند.

زيباكلام با اشاره به اينكه مجلس نهم در عمر چهار ساله خود چقدر درگير امور مهم نظام بوده است خاطرنشان کرد: اين مجلس چقدر به مسائل مهم نظام ورود كرده و از مسئولان پاسخ خواسته است كه اين سوال در خصوص مجلس هشتم و هفتم هم مطرح است.

وي افزود: دخالت مجلس و پاسخ گويي و پاسخ خواهي از نظام و مسئولان در مجلس ما چه نمره اي داشته است؟

اين پژوهشگر سياسي اظهار كرد: تاييد صلاحيت ها توسط شوراي نگهبان يك دروغ بزرگ است چرا كه اساس مردم سالاري بر اين است كه هر كس مي تواند وارد انتخابات شود و اين تشخيص مردم است كه به او راي بدهند يا خير.

وي افزود: در همين انتخابات، شوراي نگهبان بيش از 3 هزار نامزد را رد صلاحيت كرد و دليل خاص براي آن مطرح نكرد و تنها به حرف ها و پاسخ هاي كلي بسنده كرد.

زيباكلام گفت: پاسخ اصولگراها در اين خصوص اين بود كه در همه نظام ها غربالگري وجود دارد و نمي توان هر كسي را تاييد صلاحيت كرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: بيان اينكه نهادي آگاه تر و دلسوزتر از مردم به نام شوراي نگهبان وجود دارد يك فريب بزرگ است چون در دوره هاي گذشته مشخص شد كه دلسوزي مطرح نبوده و تنها قدرت مدنظر بوده است.

وي بيان داشت: در اين ميان اجازه ورود افرادي كه حرف شنوي ندارند به مجلس داده نمي شود كه يكي به نام فتنه و يكي به نام گذرنده از كنار فتنه رد صلاحيت مي شوند.

زيباكلام تصريح كرد: حاصل اين بساط شوراي نگهبان كه تا شب قبل از انتخابات هم تاييد و رد صلاحيت ها ادامه دارد، مجلسي خنثي است كه چشم خود را بر روي مسائل مي بندند.

كارشناس امور دفاعي استراتژيك نيز در اين مناظره در خصوص تعريف دموكراسي اظهار داشت: دموكراسي با راي مردم برگزار مي شود اما الزاما با راي مستقيم نيست به عنوان مثال در كشورهايي از جمله آلمان، ايتاليا و هند مردم به صورت مستقيم رئيس جمهور انتخاب نمي كنند بلكه پارلمان و سنا را انتخاب كرده و آنها رئيس جمهور را بر مي گزينند.

محمدحسين قديري ابيانه افزود: معمولا تصميم هاي تخصصي به عنوان مثال در نظام مهندسي، انتخاب غير مستفيم است.

قديري ابيانه در خصوص فلسفه تشكيل مجلس گفت: ثروت، قدرت و نيرو در دست قوه مجريه است و اين امكانات مي تواند فساد آور باشد و هر كس در اين جايگاه قدرت مايل به ماندن در اين اريكه است.

سفير سابق ايران در استراليا و مكزيك ادامه داد:براي جلوگيري ازاين انحصار، مردم نمايندگاني را براي ورود به مجلس انتخاب مي كنند كه وظيفه كنترل قوه مجريه را دارند.

وي اذعان داشت: راهكار كنترل اين است كه وزرا بايد به تاييد مجلس رسيده و راي اعتماد بگيرند.

قديري ابيانه اضافه كرد: دولت بايد مطابق قانون عمل كند و قانون را مجلس تصويب مي كند و دولت بايد بودجه را تنظيم و به مجلس تقديم كند و نمايندگان، درستي بودجه بندي را بررسي مي كنند.

كارشناس امور دفاعي استراتژيك تصريح كرد: قانونگذاري، وظيفه ضد فساد داشتن، تنظيم بودجه و تاييد مسولان از جمله وظايف مجلس است.

وي ادامه داد: در صورت انتخاب نمايندگان متناسب با وظيفه توسط مردم، مجلس قوي خواهد بود اما درصورت وجود معيارهاي خطا در انتخاب، مشكل ايجاد مي شود.

قديري ابيانه افزود: هرچه راي مردم سالم تر باشد مجلس وظيفه خود را بهتر انجام مي دهد و اگر مجلس وظيفه خود را درست انجام ندهد زمينه براي بروز فساد بيشتر است.

كارشناس امور دفاعي استراتژيك با اشاره به اينكه هر مجلسي داراي نقاط قوت و ضعف است گفت: براي داشتن يك مجلس خوب، بايد وظايف آن را خوب بشناسيم و درست انتخاب كنيم چون بخشي از فساد جامعه به علت اشتباه در راي دادن است.

وي در خصوص رابطه مجلس و دولت اظهار كرد: مجلس ريل گذاري مي كند و در راس امور است چون قانون را وضع مي كند و از سويي دولت بايد مطابق با قانون عمل كند و هماهنگ با سياست هاي مصوبه مجلس باشد.

سفير سابق ايران در استراليا و مكزيك گفت: راي مردم براي ورود نمايندگان مناسب و جلوگيري از فساد در مجلس مهم است.

وي با تاكيد بر اينكه بدترين مجلس در اين 37 سال مجلس ششم بوده است افزود: معمولا دولت ها در مذاكرات مي گويند ما بايد افكار عمومي و مجلس را قانع كنيم ولي مجلس ششم با توجه به مذاكره در زمينه يك مساله هسته اي با سه وزير اروپايي در يك بيانيه ننگين اعلام كرد كه اگر دولت شرايط سه كشو اروپايي را نپذيرد ما سه فوريتي تصويب مي كنيم.

قديري ابيانه گفت: براي پذيرش مسئوليت بايد احراز صلاحيت وجود داشته باشد و افرادي بايد در نظام مسئوليت بپذيرند كه به اين نظام و اسلام پايبند هستند.

كارشناس امور دفاعي استراتژيك افزود: قانون انتخابات بايد اصلاح شود وشوراي نگهبان فرصت بيشتري براي مطالعه كانديداها داشته باشد اما احراز صلاحيت شرط است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.