اصفهان در مسیر تاریخ همواره نقطه عطف اتفاقات فرهنگی و سیاسی کشور بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عضو هیئت ‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در نشست اصفهان در دوران سلجوقیه که به مناسبت هفته نکواشت اصفهان برگزار شد گفت: اصفهان در دوران مختلف تاریخی همواره به عنوان ایالتی شناخته شده مطرح بوده است و نام اصفهان در مسیر تاریخ 15 بار تغییر یافته و امروز به این نام رسیده است.

علی‌اکبر کجباف اظهار کرد:اصفهان در دوران ساسانیان جزء 4 منطقه اصلی و همواره جزء 3 شهر برتر و مهم ایران بوده است و یکی از شهرهایی بوده که با صلح و سازش و به دور از خونریزی به تصرف اسلام درآمده است.

وی گفت:باید توجه داشت که بسیاری از شهرهای کشور قابلیت پایتخت شدن را داشته‌اند اما در این میان اصفهان با آب و هوایی خوش، وضع اقتصادی مناسب، ابنیه متعدد، مراکز تاریخی و تمدنی فراوان بیش از همه و در زمان‌های اوج قدرت ایران پایتخت بوده است.

وی افزود:اصفهان در دوران شکل‌گیری اسلام در شکوفایی علم، ادب و رشد دانشمندان پیش‌قدم بوده و جایگاه بالایی داشته اما در زمان سلجوقیان به دلیل تعصبات شدید رکودی در علم ایجاد شده و این در حالی است که دانشمندان همواره حضور داشته‌اند.

عضو هیئت ‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه با بیان اینکه نگرش حاکمان ترکان در ایران نگرشی خشونتی و عدم یکجانشینی بود تصریح کرد: همزمان با این نگرش حاکمان سلجوقی نگرشی ضد خشونتی داشتند و در این زمان بود که حاکمیت یکجانشینی بر اصفهان و ایران حاکم شد.



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.