همایش بین المللی "خلیج فارس، ظرفیت ها و چالش های پیش روی"امروز با حضور پژوهشگران داخلی وخارجی ، استادان وکارشناسان کشورمان در قشم آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، تاکید بر نقش و جایگاه خلیج فارس از بعد ژئو پولتیک، تاریخی، حقوقی و حاکمیت بیش از 2 هزار و 500 ساله ایران بر این آب راه بین المللی از مهمترین برنامه های این همایش یکروزه است که به مناسبت دهم اردبیهشت روز ملی خلیج فارس برگزار می شود.  
در این همایش نمایندگانی از کشورهای عراق، بحرین و همچنین رئیس کمیته یونسکو حضور دارندو در زمینه تاثیر انگلستان در جعل نام خلیج فارس، باستانشناسی در خلیج فارس، میراث ناملموس این آب راه بین المللی و همچنین دانش دریانوردی ایرانیان مطالبی ارایه می کنند.  
رییس بنیاد ایران شناسی در این همایش گفت : خلیج فارس آبراهی سیاسی و اقتصادی است و تامین امنیت آن تاثیر مثبت بر امنیت جهان دارد .  
آیت الله سید محمد خامنه ای افزود: برحسب حکم تاریخ و با تایید حقوق بین المللی که امروز مورد قبول جهانیان است، خلیج فارس از 2500 سال پیش به نام ایران شناخته شده است.  
وی با تبیین اهمیت بالای خلیج فارس گفت: ماموریت این آبراه تامین و ارتقاء امنیت و رفاه مردم است و باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد تا مردم این ناحیه و کشور زندگی خوبی داشته باشند.  
رئیس بنیاد ایران شناسی افزود: سفر به جزیره قشم در هم فکری و نزدیک شدن دل ها بین ملت های ایرانی و غیرایرانی منطقه موثر است و این حرکت ها گام های کوچک اما مهمی می تواند نقش مهم سیاسی و بین المللی این منطقه را تبیین و امنیت منطقه را حفظ کند.
اخراج پرتغالی ها از جزیره هرمز در سال 1622 میلادی است که به همین مناسبت دهم اردبیهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است .
همایش بین المللی خلیج فارس، ظرفیت ها و چالش های پیش روی برای نخستین بار به صورت سراسری و با مشارکت بنیاد ایران شناسی و سازمان منطقه آزاد قشم برگزار می شود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.