پرداخت حق التالیف به وجدان ناشر بستگی دارد و ناشر با وجدان این کار را انجام می دهد.

موسی بیدج، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روشن نبودن وضعیت حق التالیف‌ها گفت: هم اکنون ناشران به چند صورت عمل می‌کنند از جمله آنکه هزینه چاپ اثر را از صاحب آن دریافت می‌کنند. عده‌ای در چاپ اثر با مولف مشارکت می‌کنند و در این میان ناشرانی هم هستند که با مولفان مشهور کارشان خوب باشد، حق التالیف پرداخت می‌کنند.
 
وی افزود: پرداخت حق التالیف به وجدان ناشران بستگی دارد. در صورتی که وی وجدان داشته باشد به طور حتم این کار را انجام می‌دهد قاعدتا هر انتشاراتی با خودش قابل مقایسه است و مولف در کنار زحمت مادی، زحمت معنوی هم دارد. فرد 2 سال برای نگارش اثر خود فعالیت می‌کند، انتظار دارد که با کتاب وی به درستی برخورد شود.
 
این نویسنده با اشاره به اینکه میزان پرداختی حق التالیف‌ها کافی نیست، اظهار داشت: تنها ارزش معنوی اثر برای مولف باقی می‌ماند و آن این است که با اثر وی محترمانه برخورد شود و ارزش معنوی آن را دریابند. این خود مسئله‌ای است که در جامعه فرهنگی ما وجود دارد. مسئولان باید به این مسئله رسیدگی کنند. متاسفانه میزان تیراژ کتاب به 300 نسخه رسیده است این میزان با 20 تا 30 سال گذشته قابل مقایسه نیست.
 
بیدج ادامه داد: هر چند رسانه‌های مختلف به فضای مطالعه کشور افزوده شدند اما همچنان کتاب جای خود را دارد. این‌ها مسائلی است که سبب می‌شود مسئولان بیشتر توجه کنند و ضابطه‌ای باشد که یک اثر چگونه منتشر شود و به دست مخاطب برسد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.