مرحله دوم انتخابات با حضور رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در مرحله دوم انتخابات بیش از 60 هزار نفر رای اولی وجود دارد/ بیش از 18 میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور امشب 9 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مرحله دوم انتخابات کشور پرداخت.

مقیمی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که فردا به پای صندوق های رای می آیند باید در همان حوزه ای که قبلاً رای داده اند رای خود را به صندوق های رای بیندازند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که 430 حوزه انتخابیه در شهرستان داریم افزود: کسانی که در مرحله قبل رای داده اند را می توان از طریق مهرهایی که در شناسنامه هایی ثبت شده شناسایی کرد.

وی با بیان این که کسانی که از 7 اسفند تا 10 اردیبهشت 18 سالگیشان به اتمام رسیده است می توانند در این دوره رای دهند ادامه داد: تعرفه ها، با تعرفه های قبلی متفاوت است لذا باید اذعان داشت که تعداد داوطلبان در این دوره کم شده است.

 بیش از 17 میلیون واجد شرایط رای گیری هستند

مقیمی با اشاره به این که بیش از 17 میلیون نفر واجد شرایط رای گیری در این دوره هستند افزود: از این تعداد 60 هزار نفر برای اولین بار رای خواهند داد.

از 18 میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ شد

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که بیش از 18 میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ شده است گفت: تعرفه ها در قرنطینه نگه داری می شوند.

وی با بیان این که همه فعالیت ها با تایید شورای نگهبان و ناظرین صورت می گیرد گفت: 330 هزار عوامل اجرایی در این دوره حضور دارند لذا در هر شعبه 3 تا 5 نفر عوامل نظارتی حضور دارند.

مقیمی با اشاره به این که صندوق هایی که در این انتخابات در نظر گرفته شده مربوط به صندوق های مجلس خبرگان رهبری است گفت: این امر با هماهنگی مجلس خبرگان رهبری صورت گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: ساعات رای گیری در همه حوزه ها یا تعدادی از حوزه ها که لازم باشد نیز تمدید خواهد شد و تا ساعاتی که رای گیری تمدید شود شمارش آرا آغاز نخواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از اعلام  زمان پایان رای گیری همه کسانی که در شعب رای گیری هستند  باید همه کسانی که در رای گیری حضور دارند رای خود را بدهند و پس از آن هیئت اجرایی و هیئت نظارت مشترکاً کار شمارش آرا را شروع خواهند کرد.

 شمارش آرا بعد از پایان رای گیری آغاز می شود 

مقیمی تصریح کرد: نمایندگان داوطلبان بازرسین وزارت کشور و  نمایندگان هیئت های نظارت و اجرایی هیئتی هستند که شمارش آرا با حضور آن ها  در شعب اخذ رای آغاز خواهد شد

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار امیدواری کرد انشالله روز شنبه و یا حداکثر اوایل روز یکشنبه کار شمارش آرا به اتمام خواهد رسید

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تعداد صندوق های سیار و نحوه اخذ رای گیری در این صندوق ها بیان داشت:  تعداد صندوق های سیار در هر یک از حوزه ها متفاوت است ولی در صندوق های سیار نیز هیئت نظارتی که باید بر سر صندوق آرا باشند حضور خواهند داشت و سعی کردیم که از مینی بوس و اتوبوس استفاده کنیم تا هیئت نظارت بر صندوق آرا که متشکل از نمایندگان داوطلبان، بازرسین وزارت کشور و نمایندگان هیئت های نظارت و اجرایی هستند در آن جا حضور داشته باشند.

مقیمی تصریح کرد: در مناطق کوهستانی نیز احتمال دارد که از خودروهای کمکدار یا بالگرد استفاده کنیم که در آن جا هم باز ترکیب هیئت اجرایی، نظارت و بازرسین وزارت کشور و نمایندگان داوطلبان را خواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این که رقابت در این مرحله بسیار جدی تر و نزدیک تر است اظهار داشت: در این دوره داوطلبان سعی کردند که از افراد صاحب نام، سیاست مداران، اساتید دانشگاه، روحانیون و علما دعوت کنند تا آن ها برنامه های داوطلب را برای مردم توضیح دهند و ما نیز توصیه کردیم که همه این سخنرانی ها صورت گیرد و فرمانداران نیز بر این سخنرانی نظارت داشته باشند تا هم امنیت این سخنرانی ها برقرار شود و هم همه داوطلبین از امکانات مساوی برخوردار باشند.

وی اعلام کرد: گزارشات بسیار کمی از به هم زده شدن مراسم سخنرانی داوطلبین و این که حامیان داوطلبان نتوانند برنامه های داوطلب خود را برای مردم توضیح دهند وجود دارد.

مقیمی خاطر نشان ساخت: همچنین ما از فرمانداران و شورای تامین شهرستان ها خواستیم که از جلساتی که تشکیل می شود حمایت کنند و گزارشی نداریم که در ارائه برنامه های داوطلبین از اخلاق اسلامی عدول شده باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: البته در فضای مجازی حرکت هایی انجام شده بود که از طریق فرمانداری ها روسای ستاد مربوطه را خواستیم و به آن ها تذکر دادیم تا اخلاق و قانون را رعایت کنند.

وی با بیان این که تبلیغات خیابانی نیز در چارچوب قانون انجام شد الصاق عکس و بنر نسبت به مرحله اول انتخابات در این دوره کمتر بوده و همه داوطلبان توانستند در این 7 روز برنامه های خود را ارائه دهند و در حال حاضر هیچ داوطلبی نمی تواند صحبت از وجود محدودیت در ارائه برنامه های خود کند.

مقیمی درباره روند رسیدگی به تخلفات در دوره قبل انتخابات نیز بیان داشت: تخلفات اگر به گونه ای بود که باعث می شد صندوق یا حوزه هایی باطل شود در یک مرحله هیئت اجرایی نظارت موضوع را بررسی می کرد در یک مرحله دیگر هیئت مرکزی نظارت این کار را انجام می داد و در مورد شکایات هایی که واصل شده بود نیز یک مرتبه هم شورای نگهبان برخی حوزه ها را از نزدیک بررسی کرد که این کار در ماکو و دو سه حوزه دیگر انجام شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام این خبر که فقط در یکی از حوزه های فرعی بود که آرای صندوق رای ابطال شد گفت: برای اولین بار در کشور 207 حوزه انتخاباتی توسط شورای نگهبان بررسی و هر 207 حوزه مورد تایید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اگر شکایت یا اطلاعاتی نیز از این به بعد به دست شورای نگهبان برسد در شورای اسلامی به آن تخلفات رسیدگی خواهد شد و نهایتاً این تخلفات در زمان بررسی اعتبارنامه ها در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

مقیمی با بیان این که تخلفات در 207 حوزه انتخاباتی در سطحی بوده که قابل عبور بوده است اظهار داشت: ما انتخابات خوبی را در این 207 حوزه داشتیم و انشالله فردا هم در این 55 حوزه انتخاباتی، انتخاباتی شبیه انتخابات مرحله اول داشته باشیم و همه حوزه ها مورد تایید قرار بگیرد.

 اصلاح قانون انتخابات در دست بررسی است

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین با بیان این که اصلاح قانون انتخابات با دستور ویژه وزیر کشور آغاز شده است گفت: کمیته ای نیز برای این موضوع تشکیل شده و تا به حال نیز دو جلسه برگزار کرده و سعی داریم تا بتوانیم از تجارب اساتید دانشگاه، نخبگان حوزه سیاسی و انتخابات، مجلس، شورای نگهبان و کسانی که در سال های گذشته در برگزاری انتخابات تجاربی داشتند از تجارب آن ها استفاده کنیم و لایحه ای را تقدیم دولت کنیم تا در آن جا نیز سریع مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهارامیدورای کرد : انشالله بتوانیم سال اول یا یک سال و نیم اول مجلس دهم لایحه اصلاح قانون انتخابات را در مجلس به تصویب برسانیم.

وی در پایان اظهار داشت: لایحه جامع قانون انتخابات به هر 4 انتخابات در کشور است ولی موارد خاص مربوط به هر یک از انتخابات نیز در آن مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، مقیمی ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار