وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:برای تدوین اساسنامه بنیاد ملی خلیج فارس با همکاری استانهای بوشهر و خوزستان به مرکزیت بندرعباس آماده ایم .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،  علی جنتی امروز در همایش علمی پژوهشگران خلیج فارس در جزیره هرمز افزود: باید در این بنیاد تمام اسناد ، نقشه ها ، کتاب ها ، آئین ها ، سنت های منطقه و نسخه های خطی ، برای مطالعه گردشگران و پژوهشگران حفظ و نگهداری شود.

وی  گفت : در صورت ایجاد این بنیاد ، تحقیقات با همت جمعی بهتر و آسانتر انجام می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : کسانی که ادعای غیر ایرانی بودن جزایر سه گانه را دارند باید بدانند نه تنها جزایر سه گانه متعلق به ایران است بلکه خود این افراد اصالتی ایرانی دارند و نام قبایلشان برگرفته از شهرها و روستاهای ایران است .

جنتی گفت: باید روز هویت ملی ما ایرانیان، که امسال در مرکز اسناد کتابخانه های ملی در تهران گرامی داشته شد، به طور دائمی برگزار شود.

وی افزود: وزات امورخارجه بویژه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، اسناد حوزه خلیج فارس و اسناد مربوط به جزایر سه گانه را از کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس استخراج کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بعضی از نقشه های ارزشمند تاریخی جزایر سه گانه به رنگ سایر اقلیم ایران مشخص شده است.

جنتی افزود: در زمینه آثار خطی نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده چاپ این نسخه های خطی است.

وی گفت: در هند یک میلیون نسخه خطی به زبان فارسی وجود دارد که تا کنون استخراج نشده است و نیاز به کار پژوهشی دارد.

در گردهمایی پژوهشگران خلیج فارس ، پژوهشگران و کارشناسانی از سراسر کشورها درباره خلیج فارس و اسناد تاریخی آن مطالبی بیان کردند.

انتهای پیام/م - س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.