چارسو بستری برای اجرای تئاتر شد/ هدف تبلیغ پردیس چارسو نیست

فیلم- تئاتر و اجرای نمایشنامه‌خوانی به همت اشکان خطیبی، عباس غفاری و بابک چمن آرا در فصل بهار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشکان خطیبی در نشستی در خصوص برنامه‌های تدارک دیده شده پردیس سینمایی چارسو گفت: از 25 اردیبهشت در صدد هستیم چند برنامه را اجرا کنیم که البته در فصل آینده تعدادش بیشتر می‌شود. اولین برنامه ما شامل شنبه‌های فیلم- تئاتر است که با این سرفصل شروع می‌شود:

1- پخش فیلم- تئاتر «بازی استرینبرگ» در 25 اردیبهشت که به فراخور آن فیلم، از مهمانانی هم دعوت می‌شود.

2- پخش فیلم- تئاتر کارنامه  «بندار بیدخش» از بهرام بیضایی در 8 خرداد.

3- پخش فیلم – تئاتر «عروسی خون» از علی رفیعی در 22 خرداد.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: برنامه دومی که ما در نظر داریم چارسو‌خوانی یا به تعبیری همان نمایشنامه‌خوانی است. به این صورت که هیئتی سه نفره یک نمایشنامه‌نویس را انتخاب و به کارگردانی سفارش می‌دهند و نمایشنامه‌خوانی می‌شود. لازم به ذکر است که از نیمه دوم خرداد برنامه‌ای تحت عنوان شب‌های ادبیات انگلیسی در نظر داریم که طی آن در یکشنبه‌های چارسو چهار تراژدی از شکسپیر را خوانش می‌کنیم.

خطیبی بیان کرد: این اتفاقات نیاز به هویت مستقل دارد و ما به دلیل حجم اتفاقاتی که متصور هستیم و پتانسیلی که از مخاطب سراغ داریم، در آینده‌ای نزدیک مستقل می‌شویم اما فعلا در سایه چارسو، مجموعه بتهوون و عباس غفاری هستیم.

وی ادامه داد:‌ ناگفته نماند که اجرای نمایشنامه‌خوانی آینیشمور توسط حسن معجونی 18 اردیبهشت ساعت 19:30 برگزار و همچنین در اول خرداد نمایشنامه‌ای توسط حمیدرضا آذرنگ و ساناز بیان خوانش می‌شود. برنامه‌های دیگری نیز داریم که در آن نادر برهانی مرند، اصغر دشتی و رضا گوران حضور دارند.

عباس غفاری در ادامه این نشست اظهار کرد: ما مدعی نیستیم که همه این برنامه‌ها را برای اولین بار می‌خواهیم انجام دهیم؛ اما نکته قابل توجه آن است که نمایشنامه‌خوانی را از شکل پراکنده بیرون آوردیم و به آن موضوع دادیم. هر بار یک نمایشنامه‌نویس را انتخاب و بعد از اتمام خوانش، راجع به آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم که درباره جنبه تکنیکی نمایشنامه‌نویسان هم صحبت کنیم. چون نمی‌خواهیم برگزاری این مراسم صرف نمایشنامه‌خوانی باشد. پس جنبه‌های علمی آن را نیز رعایت می‌کنیم. افزون بر آن از کارگردانان با تجربه نیز دعوت می‌کنیم که به صورت حرفه‌ای آن‌ها را بخوانند. همچنین از دانشجویان این رشته نیز استقبال می‌کنیم؛ زیرا که آینده این عرصه به دست جوانان است.

وی پیرو صحبت‌هایش تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی نداریم که حتما فیلم‌های ایرانی را نشان دهیم بلکه آثار برتر جهان را به معرض نمایش می‌گذاریم. باید بگویم که از دهه 70 فیلم تئاتر ایرانی را شروع کردیم؛ چون بسیاری از جوانان ما ممکن است از دیدن این آثار در برهه زمانی یاد شده محروم مانده باشند. پس هدفمان این است که دانشجویان با آثار پیشینیان خود آشنا بشوند.

غفاری ادامه داد: دومین هدف ما از این اقدام این است که تماشاگر عام را هم به دیدن تئاتر عادت دهیم تا باعث ایجاد علاقه و روی آوردن آن‌ها به تئاتر باشیم و امیدوار هستیم به چشم‌اندازهایی که می‌خواهیم برسیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص شرایط دسترسی به بلیط‌ها گفت: علاقه‌مندان و دوستداران این هنر می‌توانند بلیط حضورشان را از طریق سایت تیوال و سایت چارسو دریافت کنند؛ آن هم به مبلغ ده هزار تومان.

غفاری همچنین راجع به استقبال دانشگاه‌ها از این حرکت صحبت کرد و گفت:‌ اگر امکان آن باشد سعی داریم که چارسو را تبدیل به یک پایگاه نمایشنامه‌خوانی کنیم که البته برای جوانانی که می‌خواهند وارد عرصه نمایشنامه‌نویسی شوند، مسابقه نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کنیم تا به کشف استعداد آنها بپردازیم. در صورت رای آوردن یکی از گروه‌ها نمایشنامه‌خوانی آن‌ها را به شکل فایل‌های صوتی در آورده و بعد توزیع می‌کنیم.

اشکان خطیبی نوید برنامه‌های دیگری را نیز داد و اذعان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما سینما تک است که در راستای آن فیلم‌های خارجی به روزی را اکران می‌کنیم و دومین برنامه اجرای موسیقی محیطی است که امید داریم، قبل از ماه رمضان مجددا شاهد شروع کار هنرمندان عرصه موسیقی باشیم.

بابک چمن آرا پیرو صحبت‌های خطیبی ادامه داد و گفت: برنامه سوم ما برگزاری جشن‌های فصلی است که با توجه به فضایی که ساختمان چارسو دارد، به برنامه‌های بسیاری فکر کردیم. اما به این نتیجه رسیدیم که به مناسبت‌های دیگر هم بتوانیم دور هم جمع شویم. آن هم اینکه یک نفر از بزرگان متولد آن ماه مورد نظر را انتخاب و مراسمی را تحت عنوان تجلیل از آن شخص برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: همه این تدابیر بدین منظور است که دمی به تهران قدیم رجوع کنیم و گذشته‌ای که داشته‌ایم را به یاد بیاوریم.

غفاری در جواب سوالی عنوان کرد: هدف ما از این حرکت شناساندن چارسو به مردم نیست؛ بلکه هدف ما ایجاد راهی است که مردم و  مخاطبان تئاتر با آثار بزرگان در برهه‌های زمانی مختلف آشنا شوند.

بابک چمن آرا این اتفاق را خوش‌یمن یاد کرد و گفت: در بسیاری از منطقه‌های تهران این امکانات را نداریم؛ اما افتتاح چارسو باعث شد که کسری سینماهای این منطقه پوشش داده شود. حسن چارسو در این است که در خلاف جهت ترافیک قرار گرفته است و دسترسی به اینجا راحت‌تر است. اتفاقات فرهنگی که تدارک دیده شده هنوز کم است و باید اینجا به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شود.


انتهای پیام/

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار