کوتاهی قد در دانش آموزان از جمله عوامل نگران کننده ای است که در صورت درمان به موقع می تواند شاخص مناسبی از وضعیت خوب بهداشت در کشور به شمار آید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها وقتی به دانش آموزان  نگاه می کنیم تفاوت چندانی بین دانش آموزان دبستانی و مهدکودکی نمی توان در نظر گرفت ،‌معضلی که زنگ خطر کوتاه قدی را در جامعه به صدا درمی آورد، مشکلی که نیازمند همتی همگانی است تا رفع شود.

دراین راستا آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت  فعالیت هایی برای حفظ سلامت دانش‌ آموزان ،‌ اقداماتی  ازقبیل توزیع شیر،‌ توزیع قرص های آهن ،‌ویتامین D در نظر گرفته است،البته اجرای هرکدام از این طرح ها با کاستی ها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو بود که می توان  همین عامل را موجب به ثمر نرسیدن این طرح ها دانست.
 
بلندی آسمانخراش ها به قیمت کوتاهی قد!
"کاهش قد"معضلی که روز به روز شاهد افزایش هرچه بیشترآن هستیم به گونه ای که حالا بازار اغواکننده و پرزرق و برقی از تبلیغات میدان پیداکرده اند تا این مشکل را به فرصتی برای سودآوری خود تبدیل کنند.

این نکته مسلم است که مدتی پس از بلوغ و حداکثر حدود سن 20 سالگی رشد قدی متوقف می‌گردد. امروزه تبلیغات زیادی در دنیا و از جمله در کشور ما درباره‌ی افزایش دادن قد در جوانان به چشم می‌خورد. با توجه به این مسئله که پس از دوران بلوغ و بسته شدن مرکز رشد استخوانی، احتمال افزایش قدی وجود نخواهد داشت، دروغین بودن چنین ادعاهایی مشخص می‌شود.

برخی از افراد سودجو مدعی می‌شوند که تزریق برخی هورمون‌ها یا دیگر مواد، از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری می‌کنند و در نتیجه به مدت زمان رشد قدی آن‌ها اضافه می‌گردد. این نکته نیز از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته و استفاده از این مواد ممکن است ضررها و لطمات جبران ناپذیری را به بدن دختران وارد سازد. 
 
قد و وزن به عنوان شاخصی مهم در توسعه جهان مطرح می شود که امروزه این مسئله دیدگاه اصلی برنامه ریزان توسعه و پیشرفت جهانی است؛ بنابراین پیش از توجه به رشد و توسعه صنعت و فناوری باید مسیر دستیابی به زندگی سالم  را جستجو کنیم و به هدف برسیم.
 
براساس آمارها و اطلاعات منتشره شده میانگین قدی افراد تابعی از شرایط محل زندگی، عادات و سبک زندگی آنهاست و نمی توان عدد ثابتی را برای همه افراد درنظر گرفت .
 
باتوجه به اعدادی که در مراجع آمده است میانگین قد در ایران برای زنان 157.2 سانتی متر و برای مردان 170.27 سانتی است در حالی که این آمار برای کشور ژاپن 158.8 و 172.3 سانتی متر درنظر گرفته شده است و طی چند دهه اخیر میانگین قدی شهروندان این کشور حدود ۲۰ سانتی متر افزایش داشته است.
 
زنگ خطر در مدارس به صدا درآمد
اکنون به زمان ثبت نام برای سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم، سنجش پیش از ورود به مدرسه می تواند معیار خوبی برای ارزیابی سلامت دانش آموزان باشد و برای بهبود مشکلات احتمالی آن ها زمان بسیار مناسبی است.
 
براساس آمارها ی منتشر شده محمدحسن عظیم عراقی، معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشورگفت : نتایج سنجش تحصیلی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی جاری،بیانگر کوتاه قدی شدید ۷۷۶۸ کلاس اولی است.
 
تغذیه، حلقه مفقوده در رشد قد!
ارتباط بین تغذیه و قد افراد امروزه به خوبی شناسایی شده است و مورد توجه قرار دارد، چراکه مشکلات کوتاه قدی در بسیاری از جوامع خودنمایی می کند و باید با شناخت عوامل تاثیر گذار برای رفع آن تلاش کرد.
 
پیام فرح بخش متخصص تغذیه در خصوص نقش تغذیه در قد افراد بیان کرد: علاوه بر مسائل ژنتیکی کمبودهای تغذیه ای هم از عوامل موثر به شمار می آید.کمبود ویتامین D در کشور ما از عوامل تاثیرگذار در روند کوتاهی قد است و طیف عظیمی از مردم درگیر آن هستند.
 
این متخصص تغذیه توصیه کرد: تمامی افراد از جمله کودکان کوتاه قد باید تحت آزمایش باشند و چنانچه مقدار ویتامین کمتر از 30 میلی گرم در لیتر باشد کمبود محسوب شده و باید با مکمل های خوراکی جبران شود و  اگر کمبود زیر 10 باشد نشان دهنده وضعیت بحرانی برای فرد است.
 
گوشت قرمز، قدبلندتان می کند!
فرح بخش کمبود میزان روی در بدن را نیز از عوامل موثر برکوتاهی قد دانست و گفت : میزان استاندارد روی در آزمایش ها معلوم می شود اما منبع طبیعی آن در گروه گوشت قرمز، سفید ، جگر و ... وجود دارد؛ چنانچه کودکی مصرف گوشت قرمز نداشته باشد به کوتاه قدی مبتلا می شود.
 
کلسیم از دیگر عوامل تاثیرگذار است که به رشد طولی استخوان ها کمک می کندو منبع غنی آن در لبنیات و شیر یافت می شود ؛ کودکان باید روزانه سه الی چهار واحد از این خانواده دریافت کنند.
 
از دیگر عوامل تاثیر گذار میزان دریافت کالری است، چنانچه کودکی از منابغ غیر مغذی و بدون ارزش غذایی نظیر چیپس و پفک ،تغذیه کند به دلیل کمبود املاح طبیعی به تدریج دچار کوتاه قدی می شود.

فعالیت بدنی را جدی بگیرید
امروزه نقش و اهمیت ورزش در سلامت به خصوص در کودکان در حال رشد کاملا اثبات شده است البته ورزش روزانه مناسب (نه شدید) به سلامت و رشد مناسب و محکم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند، اما ورزش‌هایی که نیاز به کنترل وزن کودک دارد، به رشد آنها لطمه جدی می‌زند و لازم است در این دوره سنی از کنترل وزن خودداری شود.

فرح بخش، فعالیت مناسب بدنی را از جمله عوامل بسیار مهم در رشد قد عنوان کرد و گفت: ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان بخش بسیار مهمی از زندگیشان است. کودکانی که به جای فعالیت از کامپیوتراستفاده می کنند، در آینده بیشتر دچار کوتاهی قد می شوند.

 نباید فراموش کنیم که  فعالیت بدنی و ورزشی برای کودکان بایدبه حدی سرگرم کننده و مفرح باشد که بتوانند آن را جایگزینی برای تکنولو‍ژی بدانند؛ همچنین قبل از بلوغ کودکان باید انواع متنوعی از فعالیت های بدنی و ورزشی را انجام دهند تا مهارت های عمومی آنها بهبود یابد و از این طریق می توانند علایق ورزشی خود را هم شناسایی کنند ونباید از نظر دور داشت که عضلات در کودکی باید فعال شوند تا در آینده بتوانند کارهای خود را انجام دهند.    
 
این متخصص تغذیه اشاره کرد: به‌ طور معمول در سنین 16 تا 18 سالگی در دختران و 18 تا 20 سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امكان افزایش قد، پس از آن وجود ندارد.
 
گفتنی است؛ استانداردهای قد کودکان در سراسر جهان یکسان است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، کودکان تا 5 سالگی از توانمندی بالقوه رشد یکسان برخور دارند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
کاهش مصرف شیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
سوتغذیه, استرس, فشار مالی, کمبود مصرف لبنیات
آخرین اخبار