مارکت واچ در گزارشی دلایل افزایش قابل‌توجه بهای نقره نسبت به طلا در ماه جاری میلادی را بررسی کرد.

مارکت واچ: چرا درخشش نقره، طلا را تحت‌الشعاع قرار داده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «مارکت واچ» در گزارشی نوشت: بهای جهانی نقره روز جمعه با 1.72 درصد افزایش به 17.819 دلار در هر اونس رسید که در 11 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. 

در ادامه گزارش آمده است بهای فلز سفید در ماه جاری میلادی 15.2 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بهای فلز زرد در همین ماه تنها 4.4 درصد افزایش یافته است. 

یکی از تحلیلگران معدن و بازار فلزات گرانبها معتقد است نقره در یک‌ماه گذشته مانند ستاره‌ای درخشیده است. وی همچنین افزود افزایش بهای فلز سفید قابل پیش‌بینی بود؛ اما میزان و سرعت این افزایش بیش از سطح انتظارات بوده است. نقره همواره در مقایسه با طلا فلز کم‌ارزش‌تری محسوب شده است، اما این فلز سفید در سال جاری میلادی، گوی سبقت را از طلا ربوده است. بهای فلز سفید در سال جاری میلادی 27 درصد افزایش یافته است. این در حالی است این افزایش بها در مورد فلز زرد 20 درصد بوده است. 

در این گزارش 4 دلیل افزایش قابل‌توجه بهای نقره نام برده شده است: 
1- میزان برابری نقره در برابر طلا: در اوایل سال جاری میلادی، میزان نقره‌ای که لازم بود تا ارزشی برابر یک اونس طلا داشته باشد، با افزایش 2.25 درصدی به بیش از 80 اونس در برابر یک اونس طلا رسید که از متوسط جهانی بالاتر بود. بنابراین، سرمایه‌گذاران شروع به ذخیره نقره کردند و این باعث شد نسبت مورد نظر به 72 در برابر یک کاهش یابد که کمترین مقدار در یک‌سال گذشته بوده است. 

2- افزایش تقاضا: طلا روزهای نخست سال جاری میلادی را خوب آغاز کرد؛ اما رفته رفته تقاضا برای نقره افزایش یافت؛ تا جایی که به نظر می‌رسد بزودی میزان تقاضا برای فلزهای سفید و زرد برابر شود. علاوه بر این، نقره بر خلاف طلا در بسیاری از صنایع اهمیتی حیاتی دارد.

3- تغییر نیافتن سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن 

4- اهمیت بالای نقره در چین و علاقه چینی‌ها به سرمایه‌گذاری بر روی فلز سفید تا جایی که بانک‌های چینی دلارهای آمریکایی را با طلا، یورو و اکنون با نقره مبادله می‌کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار