صید بی رویه آبزیان در خلیج فارس باعث کاهش نسل بسیاری از ماهی ها مانند شانک، حلواسفید، هامور،راشگو ، سوکلا و میگو شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس کاهش ذخایر آبزیان دریایی و سختی معیشت صیادان از پیامد های صید بی رویه در دریا است.

 استان هرمزگان در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان دارای استعداد و پتانسیل بالایی در زمینه صید انواع آبزیان است اما باید چاره ای برای صید بی رویه و کاهش ذخایر آبزیان اندیشید.
 کریمی یکی از صیادان سنتی ضمن ابراز ناراحتی از کاهش میزان صید گفت : صید سال گذشته به قدری پایین بود که قابل قیاس با سالهای گذشته نیست.
 کریمی افزود : کم شدن ماهی در دریا باعث شده که امرار و معاش صیادان بندرعباسی به سختی صورت گیرد.
 ذاکری یکی دیگر از صیادان هرمزگانی گفت : با اینکه مقدار ماهی کم شده ولی خیلی نمی توانیم قیمت ماهی را بالا ببریم چون مردم تا حدی توان خرید دارند و اگر ماهی بیش از حد گران شود فروش آن با مشکل مواجه خواهد شد.
 رئیس روابط عمومی اداره کل شیلات استان هرمزگان گفت: در چند سال اخیر اداره کل شیلات با اجرای برخی طرح ها مانند ممنوعیت صید برخی گونه های خاص آبزیان و همچنین ترویج پرورش در استخرهای خاکی و حوضچه های بتونی در صدد بازسازی و حفظ ذخایر آبزیان در حال انقراض است.
 شهرزاد افزود : یکی از موثرترین این روشها پرورش ماهی در قفس در آب شور دریا است. به همین منظور با همکاری بخش خصوصی طرح پرورش ماهی در قفس در استان اجرا می شود.
 مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان میگوی شهرستان میناب گفت : پرورش دهندگان آبزیان به ویژه میگو با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
 پورنویدی افزود: مراکز پرورش میگوی شهرستان میناب که به یکی از قطبهای تولید میگو کشور است  هنوز آب شرب  ندارند و تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مجبور هستند آب را با هزینه بالا خریداری نمایند.
 وی گفت : کانالهایی که آب دریا را وارد استخرها می کنند سالها  لایروبی نشده و مشکلاتی را بوجود آورده است.
 یکی از پرورش دهندگان میگو گفت : در زمینه ی آموزش نیز مشکل داریم به طوری که خود پرورش دهندگان آبزیان نیز با بکارگیری روشهای علمی در پرورش میگو بیگانه هستند و در موعد صید از هر هکتار فقط ۴ الی ۵ تن میگو برداشت می کنند که این میزان در بین پرورش دهندگان آبزیان در کشوری مانند چین بیش از دو برابر است.
 مدیر کل شیلات هرمزگان نیز در پاسخ به چرایی این کاستی ها گفت : برای برطرف نمودن مشکل آب مرکز پرورش میگوی میناب باید خط لوله و تاسیسات جدید ایجاد کنیم که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و پیگیری جهت تامین آن در حال انجام است.
 محبی افزود : برای لایروبی کانال ها نیز به حداقل ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 وی گفت: در زمینه ی افزایش بهره وری و راندمان در تکثیر میگو و برداشت آن نیز اقداماتی صورت گرفته است بطوری که هم اکنون ۱۳ مرکز تکثیر لارو میگو در استان وجود دارد و با تولید ۶۶۰ میلیون لارو استان را در این حوزه خودکفا کرده است.
 مدیر کل شیلات هرمزگان  افزود: میانگین برداشت میگو از استخرها در گذشته کمتر از ۲ تن در هر هکتار بود که روند صعودی آن ادامه دارد. بطوریکه الان صاحب رکورد کشوری صید میگو ی ۱۰ تن و ۶۰۰ کیلو گرم در هکتار هستیم.
 به دلیل اهمیت و جایگاه بالای مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم ، اهمیت حفظ ذخایر آبزیان دریایی و موهبت و نعمتی که از همجواری با دریا نصیب استان هرمزگان شده است باید قدر این فرصت را بیش از پیش دانست و با استفاده از روشهای تحقیق و توسعه و حمایت بیشتر متولیان، رشد و بالندگی بیشتر در حوزه صید و پرورش آبزیان را محقق کرد.
انتهای پیام/
 
 

برچسب ها: پرورش ، آبزیان ، کاهش ، صید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.