ایندیپندنت در گزارشی به بیان نگرش کارشناسان سیاسی خاورمیانه نسبت به کاندیدای جنجالی جمهوریخواهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ – نامزد پیشرو جمهوریخواهان – در اولین سخنرانی انتخاباتی بزرگ خود با موضوع سیاست خارجی آمریکا برای پرهیز از تکرار مواضع جنجالی خود از روی مانیتور به ایراد سخنرانی پرداخت؛ با این وجود، سخنان سنجیده‌تر او باز هم نتوانست نگرانی‌هایی که در خاورمیانه نسبت به او وجود دارد را کاهش دهد.

آنچه که بیش از هر چیز طی ماه‌های اخیر باعث نگرانی اهالی خاورمیانه از روی کار آمدن ترامپ شده، اظهارات ن‍ژادپرستانه‌ای است که او علیه مسلمانان داشته است. وی در ماه دسامبر گذشته در یک اظهارنظر جنجالی خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شد. 

به اعتقاد برخی از فعالان سیاسی منطقه، برداشتی که در حال حاضر از ترامپ در خاورمیانه وجود دارد، یک شخصیت ضدعرب است. نه تنها به این خاطر که او هر کاری برای خشنود کردن لابی یهود در آمریکا انجام می‌دهد؛ بلکه به این دلیل که او ظاهرا به اعراب به عنوان شهروند درجه دو نگاه می‌کند. بنابراین، این انتظار وجود دارد که نگرش او نسبت به اعراب، او را به حامی سرسخت اسرائیل در منطقه تبدیل کند. 

در همین راستا، بسیاری از فعالان سیاسی عرب با توجه به حمایت‌های گسترده‌ای که ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود از اسرائیل به عمل آورده است، معتقدند که با ورود او به کاخ سفید، همانند گذشته انتظار نمی‌رود آمریکا مواضع بی‌طرفانه‌ای را در مناقشه فلسطینیان با اسرائیل اتخاذ کند.

اما حتی حامیان اسرائیل نیز نگران روی کار آمدن ترامپ هستند. آنها معتقدند سیاست خارجی سرسختانه ترامپ ممکن است باعث انزوای آمریکا در جهان شود که این مسئله به نوبه خود تهدیدی برای منافع اسرائیل در منطقه خواهد بود. به اعتقاد این گروه، آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خود را تا حد زیادی از خاورمیانه کنار کشید؛ در صورتیکه اسرائیل به شدت به حضور آن در منطقه نیاز دارد و اکنون، سیاست خارجی ترامپ نیز با منزوی ساختن آمریکا می‌تواند درهای منطقه را به سوی ایران و روسیه باز کند. 

در کنار موضع‌گیری‌های تندی که نسبت به ترامپ در خاورمیانه وجود دارد، عده‌ای نیز معتقدند ترامپ به عنوان رئیس جمهور شخصیت متفاوتی نسبت به ترامپ کنونی خواهد داشت و واقعیت‌های جهان و بویژه منطقه خاورمیانه به گونه‌ای است که او هرگز نخواهد توانست تمام مواضع کلامی خود را به عمل تبدیل کند. 

ترامپ در نطق انتخاباتی روز چهارشنبه هفته گذشته خود، مقابله با افراط‌گرایی را هدف اصلی سیاست خارجی خود برشمرد و اضافه کرد با متحدان آمریکا در خاورمیانه همکاری تنگاتنگی را برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی به عمل خواهد آورد. وی همچنین با انتقاد مجدد از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران بدون لحاظ کردن منافع اسرائیل، این توافق را باعث قدرت گرفتن بیش از پیش ایران در منطقه عنوان کرد. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
سوراخ موش سانتی چند؟
آخرین اخبار