سرطان‌ های سينه در خانم‌ها، معده و پوست، شايع‌ترين سرطان در استان چهارمحال و بختیاری هستند.

سرطان سینه، پوست و معده شایع ترین سرطان ها در چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد؛ پزشک فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان، سرطان‌ سينه در خانم‌ها، سرطان معده و سرطان‌های پوستی را شايع‌ترين سرطان در چهارمحال و بختیاری عنوان كرد.

دكتر روح‌الله معصومی گفت: سرطان معده از سرطان‌های شايع در این استان است كه در مردان و زنان تقريباً به يك نسبت ديده می شود و به دليل مراجعه بيشتر بيماران به مراكز درماني خارج از استان، آمار دقيقي از آن در دست نيست.

وی افزود: سرطان معده داراي فاكتورهاي خطر شامل عفونت هيلكوباكتري پيلوري، آلودگي منابع آبي به نيتريد و نيترات، مصرف فست‌فود، مصرف نمك زياد در غذا، مصرف گوشت قرمز زياد و گوشت قرمزي كبابي سوخته، و سابقه‌ فاميلي است.

معصومی، با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر برنامه غربالگري در سطح كشور نداريم، گفت: هر فرد بالاي ۴۰ سال با علائم سيري زودرس، استفراغ خوني، درد معده‌ طولانی كه به درمان‌هاي معمولي پاسخ ندهد و کاهش وزن غير طبيعی، بايد با انجام آندسكوپی فوقانی، از لحاظ ابتلا مورد بررسی قرار گيرد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر مراكز آندوسكوپی بيمارستان هاجر (س) و كلينيك امام رضا (ع) شهرکرد در چهارمحال و بختیاری، مجهز به آندوسكوپی فوقانی هستند كه با مراجعه فرد، غربالگری انجام می شود.

اين پزشک فوق تخصص، سرطان معده را در مراحل اوليه قابل درمان و جراحي دانست و گفت: شيمی درماني و پرتو درمانی از روش‌های کاهش خطر پيشرفت اين بيماری است.

وی به همه افراد توصيه كرد: با هرگونه علامت مشكوك مانند درد معده، بی اشتهايی، كاهش وزن، مدفوع و استفراغ خونی حتی با وجود سنين پايين، به مراکز درمانی و متخصص گوارش مراجعه كنند.

دكتر معصومی در پايان، با اشاره به فرهنگ مردم استان در استفاده از غذای زغالی، خواستار پرهیز از مصرف زياد نمک، فست فود، گوشت قرمز و غذاهاي ذغالي شد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام. اطلاعات علمی دکتر حاجی غلامی خیلی زیاد است لطفا با او هم مصاحبه کنید
آخرین اخبار