مديركل حفاظت از محيط زيست كهگيلويه وبويراحمد گفت: تعدادي لك لك بر روی يك دكل برق در كنار تصفيه خانه آب در منطقه خيزآباد از توابع گچساران 27 سال سكونت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ اسدالله هاشمي افزود: اين لك لك ها از سال 1367 كه تصفيه خانه آب خير آباد به بهره برداری رسيده است تاكنون در اين منطقه آشيانه ساخته اند.

وی اظهار كرد: اين پرندگان هر سال دو يا سه تخم می گذارند و جوجه های آنها نيز در همين لانه بزرگ می شوند.

مديركل حفاظت از محيط زيست كهگيلويه وبويراحمد با بيان اينكه لك لك پرنده اي است كه هر شش ماه از منطقه اي به منطقه ديگر كوچ مي كند، افزود : امنيت و تامين غذاي مورد نياز لك لك ها از رودخانه خيرآباد ، مهمترين دلايل سكونت طولاني مدت اين پرنده ها در محوطه اين تصفيه خانه است .

لك لك جزو پرندگان در معرض انقراض كشور نيست اما نياز به مراقبت و حفاظت بيشتري دارند و غذاي اين پرنده آبزيان است.

لك لك پرنده‌ای بزرگ با پاها ،گردن دراز ،منقار بلند و راست كه آهسته به پرواز می كند و درحال پرواز پاها و گردن را كشيده و اندكی رو به پايين نگه می دارند.

اين پرندگان روی درخت‌ها، صخره‌ها يا ساختمان‌ها آشيانه می سازند.

سواحل رودخانه خيرآباد و سد كوثر گچساران در فصل زمستان نيز سكونتگاه 400 پرنده از كشورهای آسيايی است.

سد مخزنی كوثر در استان كهگيلويه و بويراحمد در فاصله 60 كيلومتري شمال غرب شهر دوگنبدان (گچساران) در محل تنگ دوك و از نوع بتني با ارتفاع از پي 144 متر، طول تاج 190 متر، و حجم مخزن 580 ميليون متر مكعب بر روي رودخانه خيرآباد احداث شده است.

رودخانه خيرآباد به طول تقريبي 100 كيلومتر از سرچشمه‌های شيرين رودخانه زهره است و از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گيرد و پس از پيوستن به زهره به خليج فارس مي ريزد.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.

انتهایپیام/ف
برچسب ها: زندگی ، لک لک ، دکل ، برق ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.