دانشجویان مبتکر دانشگاه شهید بهشتی که علاوه بر درس خواندن، ایده های عملی خود را با کمک دانشگاه عملیاتی می کنند این روزها در محوطه دانشگاه مشغول نمایش دادن دستاوردهای جالب علمی خود هستند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه انجمن های علمی نقش بسزایی در بالفعل کردن استعدادهای دانشجویان دارند، دانشگاه های برتر کشورمان در طول سال تحصیلی با همکاری این انجمن ها، جشنواره ها و نمایشگاه های ملی حرکت را به منظور ارائه دستاوردها و ابداعات دانشجویان برگزار می کنند.
 
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در یکی از روزهای بهاری اردیبهشت ماه سری به دانشگاه شهید بهشتی زد. انجمن علمی این دانشگاه، در فضای باز و بهاری اقدام به برپایی غرفه های مختلف برای جشنواره حرکت کرده است.

ساعت 8 صبح در حوالی رستوران اساتید دانشگاه شهید بهشتی موجی از دانشجویان که رفته رفته با گذشت زمان تعدادشان افزوده می شد در حال آماده سازی غرفه های مختلف انجمن های علمی دانشجویی برای جشنواره حرکت بودند.

دانشجویانی که سر تا پا شوق و اشتیاق اند؛ برخی از آنان مخترعان دستگاه های منحصر به فردی بودند که با خودباوری مرزهای علم را دست یافتنی کردند. طرح هایی حیرت آور در جشنواره حرکت دیده می شود که از سن یک جوان 19- 20 ساله خیلی فراتر است.

حاشیه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی/ کرمی که سه دقیقه ای خاک تولید می کند/ ربات های پرنده در اداره برق!

کرمی که خاک تولید می کند
به سراغ غرفه محیط زیست رفتم که در آن اختراعی جالب به چشم می خورد؛ مخترع دستگاه در غرفه نبود اما همکلاسی او گفت: این اختراع دستگاه فرمانتور بهینه سازی برای تولید چای کمپوسی است. کرمی که با گذشت چندماه خاک مرطوب تولید می کند با قرار گرفتن در این دستگاه در عرض سه دقیقه خاک مناسب را آماده می سازد.

به نظر می رسد دوبرابر کردن توانایی این کرم در تولید خاک مرغوب برای دانشجویان کشاورزی بسیار جالب و جذاب باشد.

حاشیه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی/ کرمی که سه دقیقه ای خاک تولید می کند/ ربات های پرنده در اداره برق!

درخت وفاداری!
نکته جالب در غرفه محیط زیست این بود که دانشجویان درختی را با امضای مسئولان طراحی کرده بودند. اثر امضای مسئولان روی برگ این درخت حاکی از آن بود که قول دهند و وفادار باشند به اینکه در حفظ محیط زیست خود بکوشند و درخت بکارند.

هوش مصنوعی به شهید بهشتی آمد
به سراغ غرفه ای پر جنب و جوش رفتم، جایی که دانشجویان در حال فعالیت های مفرحی چون بازی بودند. درست حدس زدید این غرفه متعلق به انجمن کامپیوتر بود. یکی از دانشجویان حاضر در غرفه گفت: ما در رابطه با هوش مصنوعی یکسری الگوریتم هایی که در رابطه با درس هایمان است به مرحله عمل در آورده ایم. 

دنیای مجازی، واقعی شد
دانشجویی دیگر در مورد اختراع خودش در غرفه کامپیوتر اینگونه توضیح داد: این اختراع، هدفون واقعیت مجازی نام دارد. ما در اینجا واقعیت افزوده را با واقعیت مجازی ترکیب کرده ایم. این دستگاه باعث می شود عکسی که در جلوی دوربین آن قرار می گیرد بسیار واقعی تر به نظر برسد و ابعاد آن هم مشخص باشد. هزینه این دستگاه فقط یک برنامه توسعه دهنده است.

حاشیه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی/ کرمی که سه دقیقه ای خاک تولید می کند/ ربات های پرنده در اداره برق!

ربات های پرنده در اداره برق
غرفه رباتیک که دانشجویان آن در حال سرهم کردن ربات هایشان بودند بسیار شلوغ بود. با یکی از دانشجویان این غرفه کمی صحبت کردم. او می گفت: اختراع ما ربات پرنده است، البته این مدل حاضر برای بازرسی از دکل های برق طراحی شده است. این ربات قادر به انجام کارهای دیگری هم است، برای نمونه با نصب دوربین روی این ربات می توان از تمام جهات دکل برق را مورد بررسی قرار داد که نیازی به نیروی انسانی نیست.

این ربات پرنده حدود پنج میلیون تومان برای دانشجویان سازنده اش خرج داشته است. آنها البته گله ای هم از بنیاد ملی نخبگان کردند که حمایت زیادی از دانشگاه نمی کند.

حاشیه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی/ کرمی که سه دقیقه ای خاک تولید می کند/ ربات های پرنده در اداره برق!

فرانسوی ها ایران را دوست دارند
در میان غرفه ها، یک دانشجو تنها در غرفه ای نشسته بود که برایم جالب شد بدانم چه کاری انجام می دهد.

غرفه زبان فرانسه هم در میان غرفه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی گنجانده شده بود که این دانشجو درباره اش گفت: در این غرفه یک سری بررسی های شهرشناسی به خصوص ایران شناسی با زبان فرانسه انجام دادیم. یکی از شاخه هایی که در فرانسه خیلی به آن بها می دهند شهرسناسی و ریشه های فرهنگی است. ما در این انجمن می خواهیم به بقیه اعلام کنیم بر خلاف تصور نادرست ایرانیان که فکر می کنیم فرهنک، تمدن و شهرشناسی ما برای دیگر کشورها اهمیتی ندارد آن کشورها از جمله فرانسه است بسیار راغب به شناخت فرهنگ اصیل ایرانی و شهرشناسی ما هستند.

آب و هوای ایران را ببینیم!
در انجمن جغرافیا، دانشجویان حاضر در آن مشغول آماده سازی شماتیک آب و هواهای مختلف کشور بودند. یکی از دانشجویان غرفه گفت: آب و هوای جلگه ای، کوهستانی و کویر را به نمایش گذاشته ایم که در ایران یافت می شود. 

حاشیه های جشنواره حرکت دانشگاه شهید بهشتی/ کرمی که سه دقیقه ای خاک تولید می کند/ ربات های پرنده در اداره برق!

رضایت دانشجویان از جشنواره های حرکت
در این میان از چند دانشجو درباره برگزاری این انجمن ها سوال کردم که همه آنها از چنین اقداماتی حمایت کردند. به گفته یکی از دانشجویان، عملکرد این انجمن ها بسیار مثبت است و در جذب و علاقه مندی دانشجویان نقش به سزایی ایفا کرده است. 

به عقیده دانشجوی دیگری، کار انجمن ها بسته به انجمن متغیر است؛ فعالیت برخی انجمن ها حول همایش و نشست است در حالی که برخی حول اختراع و نوآوری می چرخند.

دانشجوی دیگری در حوالی بوفه ایستاده بود این انجمن ها را این گونه ارزیابی کرد: اگر نقش حمایتی مسئولین افزایش یابد زمینه پیشرفت بهتری فراهم می شود. البته باید بگویم گاهی بچه ها از بعضی انجمن ها خوششان نمی آید در نتیجه حضور کم رنگی دارند که امیدواریم آنان نیز به ما ملحق شوند تا گام های تاثیرگذارتری را بتوانیم به کمک هم برداریم.

استعدادهای دانشجویان را باور کنیم
در سال های اخیر، فاصله گرفتن دانشگاه ها و کلاس های درس از صنعت و عمیق تر شدن شکاف بین دانش تئوری و مهارت های عملی مورد نیاز دانشجویان، از اصلی ترین دغدغه های پیشکسوتان عرصه آموزش کشورمان به شمار می آید. 

متاسفانه هرساله در کشورمان شاهد فارغ التحصیلی تعداد زیادی دانشجو هستیم که اکثراً هیچ شناخت و ذهنیت دقیق و مناسبی نسبت به صنعت و عرصه مربوط به رشته شان ندارند. 

دانشجویانی که طی دوران تحصیل خود تنها با شماری از مفاهیم تئوری آشنا شده اند و هیچ شناخت محیطی و مهارت عملی در رشته خود کسب نکرده اند و سرگردان به دنبال کسب و کار مناسب با توانایی های خود می گردند.

در این میان دانش آموختگانی که هنگام تحصیل موفق به آشنایی با زمینه های کاری و فرایندهای اجرایی رشته خود شده اند، پس از اتمام درس راحت تر می توانند به دنبال علاقه مندی ها و فعالیت های تخصصی خود بروند.

انجمن های علمی در حالی برگزار می شوند که برای غنی کردن دانش عملی و ایجاد فضای مناسب در جهت کسب تجربه محیطی دانشجویان به آنها کمک کند از هدف اصلی تحصیل یعنی به کارگیری دانش در عمل، عقب نمانند.

گفتنی است، انجمن های علمی دانشگاه شهید بهشتی، تشکلی دانشجویی به شمار می آیند که در راستای تقویت نشاط علمی میان دانشجویان، حمایت از فعالیت های جمعی و خود جوش پژوهشی، راهنمایی و مشارکت دانشجویان مستعد همچنین توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است.

در این مرحله از جشنواره، 42 انجمن علمی دانشجویی مشارکت دارند.
مراسم اختتامیه این جشنواره 21 اردیبهشت ساعت 16 در تالار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی برگزار خواهد شد.

آثار برگزیده در جشنواره داخلی به دبیرخانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت داوری و شرکت در نهمین جشنواره ملی حرکت که در نیمه دوم سال برگزار می شود، ارسال خواهد شد.

گزارش از بهار الهی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه معادی
۰۱:۴۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
باعرض سلام و خسته نباشید.اولین عکس این گزارش مربوط به غرفه مهندسی تکنولوژی آبادانی روستاها از پردیس زیرآب دانشگاه شهید بهشتی است . چقدر بهتر بود با دبیر این انجمن هم گفتگو میکردید چون این رشته اولین دوره پذیرفته شده دردانشگاه های دولتی ایران با این عنوان است و مطمعادغدغه های بیشتر و همچنین حرف های بیشتری برای گفتن داشتند. و کمک به سزایی برای معرفی این رشته می شد .
آخرین اخبار