کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت:در حال حاضر سرطان پوست 10 درصد سرطانهای استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سحر یزدان پناه سرطان پوست را یکی از سرطان‌های شایع استان عنوان کرد و افزود: افراد در بسیاری مشاغل در استان مانند کشاورزی در برابر نورآفتاب فعالیت می‌کنند و این امر در افزایش آمار سرطان پوست موثر است.

وی با اشاره به وجود سه نوع سرطان پوست، گفت: سرطان سلولهای پایه‌ای پوست شایع ترین نوع سرطان پوست است که بصورت برجستگی‌های قرمزرنگ و براق بر روی پوست خود را نشان می‌دهد.

یزدان پناه افزود: این برجستگی‌های قرمز رنگ دیر خوب شده و رشد آنها کند است و بیشتر در نواحی صورت و گردن که در معرض نور خورشید است دیده می‌شود و به ندرت دیگر اعضای بدن را درگیر می‌کنند.

کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این نوع سرطان پوست در صورت تشخیص زودهنگام، به راحتی قابل درمان است.

یزدان پناه سرطان سلولهای سنگفرشی را نوع دیگر سرطان پوست عنوان کرد و افزود: این نوع سرطان بیشتر در ناحیه لب و گوش‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: این نوع سرطان پوست می‌تواند ریشه بدواند و اعضای دیگر بدن را هم درگیر کند، لذا تشخیص زودهنگام نقش موثری در درمان آن دارد.

یزدان پناه اظهار کرد: یکی از راه‌های تشخیص این نوع سرطان خارج شدن پوست از حالت عادی و تغییر شکل خال‌های پوستی است.

این کارشناس سرطان، ملانوم بدخیم را بدترین نوع سرطان پوست عنوان کرد و افزود: این نوع سرطان پوست در هر قسمتی از پوست بدن می‌تواند خود را نشان دهد و به سرعت هم گسترش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: برای تشخیص این نوع سرطان باید به تغییر شکل و رنگ خال‌ها دقت شده و باید به دقت خال‌های جدید بوجود آمده را بررسی کرد.



انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.