مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی درآمد كشور روزانه 100 تا 110 میلیون دلار افزایش خواهد یافت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛'موسی سوری' روز سه شنبه در حاشیه مراسم بارگیری جكت فاز 21 پارس جنوبی در تاسیسات دریایی خرمشهر  افزود: هم اینك 10 فاز از 14 فاز مجموعه فازهای پارس جنوبی در حال اجراست و حدود 250 میلیون مترمكعب گاز تولید می كنند.

وی بیان كرد: با بهره برداری از فازهای جدید تولید گاز كشور از میادین مشترك حدود 750 تا 800 میلیون متر مكعب گاز خواهد رسید و ارزش اقتصادی این میزان تولید گاز 60 تا 70 میلیارد دلار در سال است.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: اجرای فازهای پارس جنوبی اهمیت بسیار ویژه ای بر شاخص های كلان اقتصاد ملی اثر می گذارد و سطح اشتغال، سرمایه گذاری و درآمد ناخالص ملی را افزایش می دهد.

سوری اظهار كرد: مجموعه این فازها در دو بخش خشكی و دریا اجرا می شود كه در بخش دریا ساخت جكت ها و سكوهای دریایی عمدتا در اختیار شركت تاسیسات دریایی ایران است كه یك سرمایه ارزشمند ملی محسوب می شود.

وی با بیان اینكه امروز امروز شاهد بارگیری و حمل جكت های فاز 21 از بندر خرمشهر هستیم ادامه داد: مجموعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی یكی از طرح های استاندارد است كه در هر فاز 28 میلیون متر مكعب ( مجموع 56 میلیون متر مكعب) در روز گاز ترش به تولید گاز كشور اضافه می شود.

مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: تجهیزات این فازها در مدت پنج ماه و 20 روز در خرمشهر ساخته شده و سه هزار و 37 تن وزن دارد و پهنای آن 25 تا 33 متر است.

سوری با اشاره به دیگر فازهای پارس جنوبی گفت: فازهای قدیمی مانند 12، 15 و 16، 17 و 18 معادل هشت فاز استاندارد گاز تولید كرده و روزانه حدود 230 میلیون متر مكعب گاز ترش به تولید كشور اضافه خواهند كرد.

وی ادامه داد: بعد این فازها ، از سال آینده شاهد راه اندازی پالایشگاه ها در بخش دریایی خواهیم بود.

مدیر عامل شركت نفت و گاز پارس ، فازهای 24 و 13 را از فازهای پیشرفته در بخش خشكی عنوان كرد و افزود: پس از این ، فاز 35، 14 ، 20 و 21 و بعد از آنها فاز 19 را داریم كه در سال آینده با راه اندازی پالایشگاه فاز 12 ، سه میلیارد متر مكعب فوت در روز گاز ترش از دریا استحصال و تولید دریافت خواهیم كرد./س  

 
  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.