گرایش به برنزه شدن دیگر فقط یک تب مخصوص به فصل تابستان نیست، بلکه متاسفانه در بین برخی از ورزشکاران در تمامی فصول ، نیز جای خاصی پیداکرده، و آنان غافل ازعوارض ناهنجار آن همچون سرطان هستند.

به گزارش خبرنگارخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ،  متاسفانه  تب داغ برنزه شدن گریبان بسیاری از اقشار مختلف جامعه را گرفته است و این در حالی است که بیماری‌هایی از قبیل آسیب‌های سطحی پوستی تا سرطان در انتظار این افراد خواهد بود.
 
البته نکته قابل توجه و مهم این است که پیشتر برنزه شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا  ربط داشت و به قول معروف ، برنزه شدن و تیره شدن پوست ویژه فصل گرما بود،اما متاسفانه بسیاری از ورزشکاران معتقدند که برای نمایان شدن عضلات و بهتر نمایان شدن شکل ماهیچه ها و مشخص شدن خطوط تفکیک شده آن باید پوست بدن تیره باشد و این دیدگاه باعث شده که متاسفانه در اکثر باشگاه های ورزشی در کنار دستگاه های بدنسازی و ورزشی یک دستگاه سولاریم  نیز وجود دارد و قشر ورزشکاری که برای سلامتی و تناسب اندام به تمرین می پردازند و برای سلامتی شان زحمت می کشند،اما بعد با چند جلسه سولار رفتن نه تنها زحمات خود را برباد می دهند ،بلکه آسیب های جبران ناپذیری نیز به خودشان می زنند که گاهی به مرگ ختم می شود.
 
پویا دانشور دبیر هیئت پزشکی ورزشی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، در خصوص عوارض برنزه شدن ، عنوان کرد: وی افزود: اشعه ماوراء بنفش برای پوست بسیار خطرناک است و در صورتی که مقدار تابش آن بیشتر از توان دفاعی پوست بدن باشد فرد را دچار مشکل میکند.
 
وی ادامه داد: مشکلاتی که در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش برای پوست ایجاد می‌شود از یک سوزش ساده در سطح پوست شروع شده و تا تغییرات سلولی در رشد سلول و در نهایت بروز سرطان ادامه خواهد داشت.  
 
دکتر دانشور گفت: در مناطقی مثل استرالیا که تابش آفتاب بیشتر است شیوع سرطان پوست نیز رواج بیشتری دارد و این به دلیل این است که افراد در معرفی تابش اشعه ماوراء بنفش قرار گرفته‌اند.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که شدت، مدت و میزان اشعه ماوراء بنفش از حد عادی باشد باعث بروز بیماری می‌شود.
 
میزان خطر سولاریوم
 
دبیر هیئت پزشکی ورزشی اصفهان گفت: اشعه ماورا بنفش چه از طریق آفتاب و چه در محیط‌های مصنوعی در صورتی  که شدت، مدت و میزان تابش آن از آستانه ایمن خارج شود فرد را دچار مشکلات بسیاری از قبیل ناراحتی پوستی تا سرطان می کند.
 
وی افزود: البته برخی از دارندگان دستگاه‌های سولاریوم معتقد هستند که دستگاه خود را طوری تنظیم می‌کنند که شدت و میزان تابش اشعه ماوراء بنفش را کنترل می‌کنند که این در صورتی که حقیقت هم داشته باشد فقط یک یا دو نوبت اول که از آن استفاده می‌شود، فرد را دچار مشکل نمی‌کند و در صورت تکرار استفاده از آن، همانند سایر افرادی که در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش هستند دچار عوارض جبران ناپذیر آن می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: عوارض تابش بیش از حد اشعه ماوراء بنفش علاوه بر کسانی که با میل خود و برای تغییر رنگ پوست بدن در معرض نور آفتاب و یا سولاریوم قرار می‌گیرند، گریبان افرادی که در مشاغل باز کار می‌کنند را نیز می‌گیرد و احتمال بروز خطر بیماری و سرطلان پوست در بین این افراد نیز وجود دارد.
 
وی افزود: آلودگی هوا و انعکاس نور در جاهایی که پوشش برفی دارند، نیز به تشدید اثر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند و همچنین احتمال بروز خطر در افراد با دارای پوست روشن نیز بیشتر است.
 
وی با تاکید بر مفید بودن نور آفتاب گفت: همانطور که اشعه ماوراء بنفش اگر از یک حدی بیشتر با پوست برخورد کند فرد را دچار مشکلات و عوارض بسیاری می‌کند.
 
در صورت دور بودن از نور آفتاب نیز مشکلات دیگری از قبیل کمبود ویتامین D و بیماری‌های ناشی از آن نیز به وجود می‌آید.
 
برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید دقت کنیم که از افراط و تفریط در مورد در معرض آفتاب و نور خورشید قرار گرفتن پرهیز کنیم و از این نعمت اللهی که در کشور ما موجود است، درست و به موقع بهره برداری کنیم.

(طیبه خزاعلی)
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار