معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه دو داروی گران‌قیمت برای درمان سکته قلبی و مغزی تحت پوشش بیمه قرار گرفت، گفت: هزینه درمان بیماری نارسایی قلبی دو برابر سرطان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در پنجمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران که در سالن همایش های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی دلیل اول مرگ مردم در تمام دنیا از جمله ایران است.

وی افزود:  17.5 میلیون نفر سالانه در دنیا در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد 7.4 میلیون نفر بیماری‌های عروق کرونر دارند. 

آقاجانی تصریح کرد: بیش از سه چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری نارسایی قلبی در دنیا به کشورهای در حال توسعه با درآمد کم یا متوسط اختصاص دارد.
 
وی با بیان اینکه اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با تغییر شیوه زندگی بر طرف می شود، عنوان کرد: ترک برخی عادات زندگی از جمله کشیدن سیگار، رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن و فعالیت بدنی نامناسب، از جمله این موارد است، در کشورهای در حال توسعه به دلیل نوع زندگی و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی اولیه، میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین پایین و در نتیجه مرگ و میر ناشی از آن بالاتر است. 

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بیماری نارسایی قلبی یکی از چالش‌های نظام سلامت است، افزود: این بیماری موجب ناتوانی در فعالیت‌های روزانه و تحمیل هزینه‌های بالا بر دوش اقتصاد جامعه و خانواده می‌شود. 

وی در خصوص دلیل افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشور بیان کرد: پیر شدن جمعیت کشور و افزایش ریز فاکتورهای قلبی عروقی از جمله دلایل شیوع این بیماری ها در کشور است.
 
آقاجانی ادامه داد: 20 میلیون نفر در جهان به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستند که با افزایش سن میزان شیوع آن نیز افزایش می‌یابد. 

وی تاکید کرد: 6 تا 10 درصد جمعیت بالای 65 سال به بیماری‌ نارسایی قلبی مبتلا هستند که هر دهه میزان آن دو برابر می‌شود. 

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نارسایی قلبی نقطه پایان بیماری های قلبی است، گفت: هزینه درمان بیماران نارسایی قلبی دو برابر هزینه درمان بیماران سرطانی است. 

وی تصریح کرد: 8 درصد مردم بالای 60 سال ایران به نارسایی قلبی مبتلا هستند که این بالاتر از متوسط آسیا است.

آقاجانی در خصوص اقداماتی که برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کشور صورت می‌گیرد، گفت: بخشی از سند بیماری های غیر واگیر که در سال 94 با همت وزارت بهداشت، استادان دانشگاه های علوم پزشکی تدوین و به تایید سازمان بهداشت جهانی رسید که مربوط به بیماری های قلبی عروقی است.

وی افزود: کنترل ریز فاکتورها از جمله فشار خون و دیابت برای جلوگیری از نارسایی‌های قلبی از جمله برنامه‌های در دست اقدام است. 

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ادغام سند بیماری های غیر واگیر در شبکه خدمات مراقبت‌های اولیه از جمله خدمات سلامت است که پیش از این در کشور اجرا نشده بود اما باید نوع فعالیت و کارکرد این شبکه تغییر و متناسب با نیازهای بیماری های غیر واگیر باشد. 

وی در خصوص اقداماتی که برای تامین تجهیزات درمانی بیماران قلبی عروقی در حال انجام است، گفت: گسترش تجهیزات درمانی برای بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان ها به کمک وزارت بهداشت برای برطرف کردن خلاء کمبود تجهیزات به ویژه در بخش CCU و همچنین اعزام 167 پزشک متخصص قلب و عروق از فارغ‌التحصیلان این رشته به اقصی نقاط کشور از جمله اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه است. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار