معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: حجم نخاله‌های ساختمانی استان تهران 7 تا 8 برابر بیشتر از پسماندهای عادی این استان است.

توسعه شهری در تهران 8 برابر بیشتر از زباله عادی نخاله تولید می‌کند
مصطفی سرمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نخاله‌های ساختمانی استان تهران، اظهار داشت: نخاله‌های ساختمانی استان تهران بویژه شهر تهران 55 هزار تن در روز است در حالی که حجم زباله‌ عادی 7500 تن برآورد شده و با این وضعیت میزان نخاله‌های ساختمانی 7 تا 8 برابر پسماند عادی است.

وی با بیان اینکه نخاله‌های ساختمانی در برخی مواقع در گودهایی از معادن متروکه چون گود کهریزک دفن می‌شوند، تصریح کرد: با وجود اینکه تخلیه این نوع از نخاله ها رو به کاهش است اما عمده نخاله‌های ساختمانی شهر تهران در گود آبعلی تخلیه و دفن می‌شوند که البته چندی پیش شهرداری تهران اقدام به کلنگ‌زنی مرکز بازیافت نخاله و آوار ساختمانی کرده تا ‌آوار سطح شهرستان تهران را به طور کامل بازیافت کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت زیست استان تهران با اینکه در سطح این استان 18 کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی وجود دارد، گفت: در این کارخانه‌ها عمدتاً نخاله‌های ناشی از آوار بازیافت می‌شود به عنوان مثال میل گرد و چوب را جدا و باقیمانده آن را دفن می‌کند و در واقع خاک پی را بازیافت می‌کنند.

سرمدی تصریح کرد: اگر ما وضعیت نخاله‌های ساختمانی استان تهران را سر و سامان ندهیم، میزان آنها به حداکثر می رسد و یا مسیر رسیدن به بازیافت طولانی تر می شود و علاوه بر آسیب رساندن به خودروهای در حال تردد، چهره آن منطقه زشت و هزینه مجددی در جهت انتقال این نخاله‌های سرریز شده به محل دفن نهایی به مسئولان تحمیل می‌شود.

وی درباره دیگر معضلات ناشی از انباشت نخاله‌های ساختمانی، گفت: بعضی مواقع در بین  نخاله‌ها رنگ دیده می‌شود که فلزات سنگین نهفته در آنها با بارندگی‌ها راهی آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و موجبات آلودگی را رقم می‌زند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تأکید کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نام‌گذاری امسال با عنوان اقدام و عمل فرهنگ‌سازی، سامان‌دهی مراکز دفن و کمک به توانمندسازی صنعت بازیافت با همکاری تنگاتنگ مردم شهرداری تهران و بخش خصوصی می‌توانیم هم در کاهش هزینه‌ها و رسیدن به موفقیت در این موضوع سریع‌تر قدم برداریم.

گفتنی است، نخاله‌های ساختمانی از مواردی مانند تخریب سطح شهر، گودبرداری‌های انجام شده، ساخت و ساز، راه‌اندازی مترو، گود حاصل از خاکبرداری در سطح شهر و هر گونه عملیات عمرانی به وجود آمده و در معادن متروکه تخلیه و دفن می‌شوند تا بعد از مدتی مجدد به طبیعت بازگردانده شوند بطوریکه لایه‌ای از خاک کشاورزی را به گودهای حاصل از نخاله‌های ساختمانی اضافه کرده و در نهایت برای توسعه و ایجاد فضای سبز از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار