پروفسور محمود حسابی به پدر علم فیزیک نوین ایران معروف است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، دکتر محمود حسابی در سوم اسفند ۱۲۸۱ هجری شمسی در تهران از پدر و مادر تفرشی زاده شد.
پدرش سید عباس معزالسلطنه و مادرش گوهرشاد حسابی هر دو اهل تفرش و از سادات تفرش بودند.
وی به دلیل شغل پدر تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت آغاز کرد و برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت نمود و موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.
سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و تحقیقات خود را در رشته فیزیک دنبال کرد و در سن ٢٥ سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را با رساله «حساسیت سلول‌های فتوالکتریک» به درجه عالی دریافت کرد.
وی در طول عمر خود مصدر مشاغل و خدمات علمی و فرهنگی متعددی بود از جمله: تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و نقشه‌برداری اولین نقشه مدرن راه ساحلی، تأسیس دانشسرای عالی،‌ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی، تعیین مساحت ایران، تأسیس دانشکده علوم و ریاست، و فنی و مهندسی،‌تدوین قانون و تأسیس مؤسسه استاندارد، تأسیس سازمان انرژی اتمی، مؤسس و عضو فرهنگستان زبان ایران و … بود .
 حسابی تنها شاگرد ایرانی پروفسور انشتاین بود.
این فیزیکدان برجسته ایرانی از سوی جامعه علمی جهانی به عنوان مرد اول علمی جهان شناخته شد و در کنگره ٦٠ سال فیزیک ایران به عنوان پدر فیزیک شناخته شد.
دکتر محمود حسابی در ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو درگذشت و پیکرش بعد از انتقال به ایران در آرامگاه خانوادگی وی در شهر تفرش آرام گرفت .
اندک زمانی پس از مرگ حسابی در سال ۱۳۷۲، خانه او تبدیل به موزه‌ای شد که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیرنامه‌ها و عکس‌های قدیمی و متن نطق‌ها و نوشته‌ها در آن به نمایش گذاشته شده‌است.
این موزه در خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک تهران قرار دارد که در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، حسابی ، تفرشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.