خشکسالی بی‌سابقه در زیمبابوه، مقامات این کشور را بر آن داشته تا برای نجات حیوانات پارک‌های ملی از مرگ، آن‌ها را به فروش برسانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تبعات خشکسالی در کشور زیمبابوه تنها بر بخش کشاورزی تأثیر منفی نگذاشته است. خشکسالی فشار مالی بر بخش حفاظت از پارک‌های ملی و حیات‌وحش این کشور را تشدید کرده است. فشار مالی ناشی از خشکسالی روند نگهداری از جمعیت انبوه بوفالوها، فیل‌ها، پلنگ‌ها، کرگدن‌ها و دنیای حیات‌وحش را دچار مشکل کرده است. به‌گونه‌ای که مقامات این کشور در نظر دارند برای نجات حیوانات از تبعات خشکسالی، آن‌ها را بفروش برسانند.

کشور زیمبابوه 10 پارک ملی حیات‌وحش دارد که جمعیت حیوانات آن رو به رشد است. تداوم خشکسالی علاوه بر آنکه صنعت گردشگری را از رونق می‌اندازد، احتمال منقرض شدن گونه‌های نایاب در حیات‌وحش این کشور را تهدید می‌کند. این در حالی است که مقامات این کشور بر آن هستند تا با فروش بخشی از جمعیت حیوانات در این پارک‌ها آن‌ها را از خطر نابودی نجات دهند.

به گفته مدیر حیات‌وحش زیمبابوه، هزاران قلاده از انواع گونه‌های حیوانات و پرندگان در پارک‌های ملی زیمبابوه یافت می‌شود که نگهداری از آن‌ها و فراهم کردن منابع آب برای آن‌ها نیازمند هزینه‌های کلان و بودجه هنگفت دولت است. تنها در یکی از پارک‌های این کشور 200 قلاده شیر وجود دارد و حفاظت از آن‌ها در شرایط فعلی غیرممکن است. فروش حیوانات به باغ‌وحش‌ها تنها راهکاری است که می‌توان در غیاب جذب سرمایه برای نجات حیوانات انجام داد.

این مقام تاکنون بهای هر حیوان را اعلام نکرده است ولی بنابر گزارش‌های پایگاه اینترنتی نشنال جئوگرافی، بهای هر قلاده بچه فیل پارک‌های ملی زیمبابوه بین 40 تا 600 هزار دلار برآورد می‌شود.

بر این اساس، خشکسالی طولانی‌مدت در بخش‌هایی از جنوب آفریقا، محصولات زراعی و منابع آب را نابود کرده است. گرسنگی و کمبود موادغذایی جان میلیون‌ها نفر از مردم زیمبابوه را تهدید می‌کند. پدیده آب‌وهوای خشک آل نینو، موجب گرم شدن آب اقیانوس آرام و کاهش بارندگی در جنوب و شرق آفریقا شده و محیط‌زیست این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که سازمان‌های آب و هوایی از تشدید این پدیده در آفریقا خبر داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار