این روزها بحث‌ تصویب برنام ششم توسعه در مجلس نهم موضوعی است که به اختلافی بین نمایندگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه‌های توسعهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه برنامه‌های میان مدتی گفته می‌شود که به صورت پنج‌ساله و توسط دولت وقت تنظیم می‌شود و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

از ابتدای انقلاب تا کنون با تمام فراز و نشیب‌هایی که تاریخ این سرزمین به خود دیده است و در خلل دولت‌ها با گرایش‌های مختلف سیاسی، پنج برنامه توسعه از طرف دولت تنظیم و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

البته هر برنامه در زمان خاص خود و منطبق با شرایط و گاهی بحران‌های همان زمان نوشته شده است، به طور مثال اولین برنامه‌ای که پس از انقلاب به تصویب رسید بیشتر حول محور بازسازی و تقویت بنیه دفاعی کشور پس از جنگ تحمیلی بود.

اما برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ستاد تدوین برنامه ششم در سالی تنظیم و تقدیم مجلس شد که مصادف بود با دو رویداد سیاسی بزرگ که در آن قوه مقننه و مجریه به شدت درگیر بودند. سال 94 سالی بود که انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری در آن برگزار شد.

طبیعتا در انتخابات، دولت به عنوان مجری این رویداد تماما درگیر بود و مجلس به همراه 290 نماینده که هر کدام خود سرگرم ثبت نام و تبلیغات انتخاباتی بودند چند هفته‌ای تعطیل بود در نتیجه بررسی بودجه سال 95 و همچنین برنامه ششم توسعه معطل ماند.

البته پس از انتخابات در میان کش مکش‌های میان دولت و مجلس بر سر  ارائه بودجه دو دوازدهم، بالاخره در دقیقه نود بودجه سال آینده به تصویب  رسید ولی شرایط زمانی دشوار تر شد که انتخابات به دور دوم کشیده بود حالا باز نیمی از مجلس درگیر انتخابات بود و هنوز برنامه ششم توسعه تکلیفش نا معلوم مانده بود.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم هستند و البته برخی هم موافق و حالا پس از مشخص شدن تمامی مستاجر های 4 سال آینده صندلی‌های بهارستان برخی منتخبین توصیه می‌کنند که نمایندگان فعلی تصویب برنامه ششم را به نمایندگان جدید بسپارند.

چند روز پیش محمد رضا عارف، سر لیست امید که این روزها زمزمه‌های ریاست وی برای مجلس به گوش می‌رسد، در مراسم گرامی‌داشت روز معلم در دانشگاه خوارزمی نمایندگان مجلس نهم را خطاب قرار داد و گفت: توصیه می‌‍کنم که نمایندگان در تصویب برنامه ششم توسعه عجله نکند زیرا شتاب زدگی در این امر موجب آسیب به کل کشور خواهد شد.


/////////

وی ادامه داد: صلاح در این است که بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه به مجلس دهم سپرده شود.

مصباحی‌مقدم در واکنش به اظهارات عارف، منتخب مردم تهران که به نمایندگان مجلس نهم توصیه کرده بود که در تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم عجله نکنند و آن را به مجلس دهم ارجاع دهند، اذعان داشت: به نظر می‌آید چنین اظهاراتی حاکی از کم اطلاعی وی است.

نماینده تهران افزود: دولت احکام اجرایی برنامه ششم توسعه را همزمان با لایحه بودجه سال 95 به مجلس ارائه داد که از آن تاریخ تاکنون 4 ماه می‌گذرد.

/////////

وی با بیان اینکه ما در بررسی این برنامه عجله نداشتیم، اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تمام این مدت کارشان را با دقت و وسواس انجام دادند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگانی از دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، بانک مرکزی و همچنین کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات بررسی شد، متذکر شد: علاوه بر این در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه 4 کارگروه تخصصی ("فرابخشی"، "تولیدی، زیربنایی"، "اجتماعی، فرهنگی و آموزشی" و "امنیتی و دفاعی") تشکیل شد و اجزای لایحه به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر جلساتی که کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه داشت، اصل لایحه و کلیات آن با حضور نوبخت و توضیحات وی بررسی و به تصویب رسید.

مصباحی‌مقدم با انتقاد از کسانی که تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم را عجولانه می‌دانند، چنین اظهاراتی را خام دانست و اظهار داشت: مجلس نهم در دوران پختگی خودش بسر می‌برد و همه نمایندگان این دوره از تجربه کافی و لازم برخوردارند.

نماینده تهران با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس نهم، سابقه 5 تا 7 دوره نمایندگی را دارند، گفت: کسانی که از چنین تجربه‌ای برخوردارند، کارشان نباید عجولانه تلقی شود و مجلس نهم صلاحیت تصویب برنامه ششم را دارد.

وی با بیان اینکه مجلسی که تازه می‌خواهد شکل بگیرد و 216 نماینده جدید دارد چطور می‌خواهد چنین لایحه مهمی را بررسی کند، تصریح کرد: 6 ماه اول مجلس آینده دوران آشنایی نمایندگان با ساز و کارهای مجلس، تشکیل کمیسیون‌ها و شناسایی موقعیت‌های آنان است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، با تاکید بر اینکه مجلس نهم با قوت و قدرت کارشناسی بالا در زمینه بررسی برنامه ششم دست به کار شد، خاطر نشان کرد: ما در بررسی برنامه ششم از اسناد پشتیبانی که دولت در اختیارمان گذاشت استفاده کردیم و برنامه را تهیه نمودیم.

اما برخی دیگر از نمایندگان مجلس نهم نظرشان به نظر محمد رضا عارف نزدیک تر است، روح الله بیگی نایب رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم، اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس نهم وقت کافی برای بررسی برنامه ششم ندارد، بهتر است بررسی و تصویب این موضوع به مجلس دهم سپرده شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده اگر بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه برای مجلس دهم باقی بماند بهتر است چرا که نمایندگان با نشاط و زمان کافی به این مسئله رسیدگی خواهند کرد.

/////////

نایب رییس کمیسیون اقتصادی گفت: نمایندگان منتخب مجلس دهم اکثر قریب به اتفاق سابقه درخشانی در مجلس بودن را ندارند اما در مجلس نهم حداقل نمایندگان یک دوره سابقه نمایندگی در مجلس را دارند اما ممکن است وقت کافی برای مطالعه برنامه ششم را نداشته باشند لذا از این جهت بهتر است بررسی این موضوع به مجلس آتی سپرده شود.

بیگی افزود: اگر هیات رئیسه مجلس تصمیم بگیرد که برنامه ششم در همین مجلس بررسی شود، ما آماده هستیم.

بعد از همه این اظهار نظرها در مورد زمان بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نیز در همایش منتخبان مجلس دهم که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، گفت: در حال حاضر مجلس مشغول بررسی برنامه ششم است و ما با این روش که این برنامه با تعجیل در مجلس نهم بررسی شود موافق نیستیم چرا که این برنامه باید با درنظر گرفتن فرصت‌های لازم در مجلس دهم بررسی شود.

حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم میان موافقت‌ها و مخالفت‌های نمایندگان و برخی از منتخبین مجلس آتی، چه تصمیمی برای تصویب برنامه ششم توسعه گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار