برداشت گیاه "به لیمو" در استان یزدآغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا ابراهیمی گفت: 12گونه گیاه دارویی توسط کمیته فنی گیاهان دارویی استان تأیید شده است که سازمان جهادکشاورزی از کشت این گیاهان حمایت کامل انجام می دهد.
 
مدیر باغبانی این سازمان افزود : به لیمو امسال در شهرستان های میبد، خاتم، اشکذر و مهریز به صورت کشت ازمایشی با حمایت مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها کشت شده که 7000 متر مربع آن در فضای باز و 3000 متر مربع در گلخانه است.
 
این گیاه برای رشد به آب کم ، هوای گرم ، نور فراوان و رطوبت بالا نیاز دارد و به سرما حساس می باشد و تکثیر آن غالبا به وسیله قلمه زدن صورت می گیرد .
 
برگها و پیکر رویشی تازه گیاه به لیمو حاوی اسانسی می باشد که بوی به لیمو می دهد و اسانس این گیاه در صنایع غذایی و تهیه انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد.
 
ابراهیمی گفت: امسال به لیمو در استان به دو صورت کشت می گردد. یکی کشت در فضای باز که معمولا  3 تا 5 بار در سال محصول آن برداشت می گردد و دیگری کشت در گلخانه که درآمد زا تر است و45 روز یکبار صورت می گیرد.
 
وی با اشاره به تفاوت کشت این گیاه در فضای باز و گلخانه گفت: در هر هکتارحدود 25 تا 30 هزار بوته به لیمو کشت می گردد که در فضای باز 2 تا 3 تن برگ خشک و در کشت گلخانه ای 3 تا 4 تن برگ خشک در سال به ازای هر هکتار استحصال می شود.
 
ابراهیمی با بیان خواص دارویی بسیار زیاد به لیموتصریح کرد: محصول به لیمو هم هزینه کشت بسیار پایینی دارد و هم به اقتصاد کشاورزان کمک می‌کند لذا می‌توان تولید این نوع محصول را پس از نتیجه گیری در مزارع الگویی به کشاورزان آموزش داد.
 
قابل ذکر است که به لیمو از بازار پسندی خوبی برخوردار است  و برگ ها و پیکر رویشی این گیاه دارای خاصیت تب بر ، مسکن درد ، کمک کننده به هضم غذا و دم کرده آن فوق العاده آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است .
 
برگ این گیاه درپیشگیری از تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه،  حالات عصبی و خستگی های روحی بسیار مفید است. به لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می گیرد و برای تقویت حافظه می توان از عصاره به لیمو استفاده نمود.
 
گیاه دارویی به لیمو در سطح 10000 متر مربع در استان یزد کشت شده است و از اردیبهشت تا آذر به صورت دوره ای برداشت می شود.

 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار