وی پس از تحصیلات مقدماتی به محضر محمد حسین تبریزی راه یافت و رموز نستعلیق را از وی و همچنین آثار دل انگیز پیشینیان و معاصران را آموخت.
میرعماد در آغاز وارد دستگاه فرهاد خان قرامانلو شد و پس از به قتل رسیدن فرهاد خان مدتی را در قزوین به عزلت گذرانید و سپس برای سامان بخشیدن و معرفی مکتب هنری خود، راهی دیار اصفهان شد.
هر چند خط نستعلیق به دست میر علی تبریزی قانونمند شد، اما کمال و اوج این خط در آثار میرعماد به ظهور رسید و بسیاری از نواقص حروف، کلمات و اصول این خط با نبوغ این هنرمند برجسته از میان رفت.
میرعماد هنگام اقامت در
اصفهان، شاگردان فراوانی تربیت کرد که می توان به نورالدین محمد لاهیجي،
عبدالجبار اصفهانی، ابوتراب اصفهانی، محمد صالح خاتون آبادی، عبدالرشید و
گوهرشاد (دخترش) اشاره کرد .
مکتب میرعماد در دیار هند و عثمانی طرفداران بسیار یافت تا جایی که خط میرعماد را به عنوان نمونة اعلای نستعلیق برگزیدند.
همچنین از میر عمادسروده هایی باقی مانده که نشانگر طبع لطیف و ذوق سلیم وی است.
شهرت
عالمگیر میرعماد از همان زمان سبب شد تا گروهی سودجو به جعل آثارش دست
زنند هر چند آثار مجعول فراوانی با رقم میرعماد وجود دارد، اما توانایی و
احاطة شگرف وی سبب شده تا اهل فن و منتقدان بتوانند شمار بسیاری از این
آثار را شناسایی کنند.
از میرعماد بجز قطعه های بسیار ممتاز،
کتابهای نفیسی چون گلستان و بوستان سعدی و مناجاتنامة خواجه عبدالله انصاری
برجای مانده وشماری از آثار وی در موزه های روسیه و ترکیه است .