حمام‌های تاریخی شهر تویسرکان تبدیل به مخروبه‌هایی شده‌اند که زباله‌ها را در آن‌ها دفن می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌ها پیش مردم از حمام‌های عمومی برای استحمام استفاده می‌کردند و کمتر خانه‌ای پيدا می‌شد که حمام اختصاصی داشته باشد. برخی از این حمام‌ها ثبت میراث فرهنگی شده‌اند اما متاسفانه شرایط مناسبی ندارند. حمام «جولستان»، «زرهان» و «سراب» از آن جمله‌ هستند که در شهرستان تویسرکان واقع شده‌اند.

حمام «جولستان» که به دوره قاجار بر می‌گردد، در 18 اسفند 1387 با شماره 25118 ثبت ملی شد. درب این حمام 20 سال پیش  به  علت تخریب داخلی بسته و بخشی از دیوارهای نمای بیرونی اثر هم به مرور زمان دچار ریزش شد.

همین بی‌اهمیتی به این اثر تاریخی باعث شد که عده‌ای فکر ‌کنند، این حمام مخروبه‌ای بیش نیست و زباله‌های خود را از درون پنجره‌های شکسته به داخل حمام بریزند و بدون توجه به این که حمام «جولستان» یکی از آثار تاریخی ما محسوب می‌شود، به راحتی از کنار آن رد شوند. معتادان هم در بخشی از حمام که دچار ریزش شده است، جمع می‌شوند و در آن روز خود را سپری می‌کنند.

حمام‌های تاریخی که قربانی بی‌توجهی مسئولان شدند

حمام «زرهان» اثر تاریخی دیگری در  تویسرکان، خیابان شریعتی، کوچه یعقوبی، محله زرهان، ما بین کوچه مسلم بن عقیل و کوچه روحانی است که با شماره 25118 ثبت ملی شده است. این اثر در دوره قاجاریه ساخته شده و از آنجا که در محل زرهان قرار گرفته، به همین نام مشهور است.

این حمام هم مانند حمام «جولستان»، وضعیت مناسبی ندارد و متأسفانه بر روزنه‌ نورگیرهای فضای پشت بام پوششی قرار نگرفته و همین امر باعث ریزش برف و باران و گرد و غبار به فضای داخلی شده است. پوشش دیوارها در برخی قسمت‌ها از بین رفته و حتی ساختار آجری آن‌ها تخریب شده است. نفوذ رطوبت بالا، روند از هم پاشیدگی طاق‌ها و دیوارها را فراهم کرده است.

حمام «سراب» يكی دیگر از حمام‌های شهرستان تویسرکان است که قدمتی 300 ساله دارد. مرمت و بازسازی این اثر با كاربری سفره‌خانه و موزه حمام در سال 87 آغاز شد و در بهمن ماه سال 90 به بهره‌برداری رسید.

شاید بتوان گفت حمام «سراب» تنها حمامی بوده که هم اکنون از خطر تخریب کامل نجات پیدا کرده و حمام «زرهان» و «جولستان» به مدت 15 تا 20 سال است که دربش بسته شده و مسئولان میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان برای مرمت آن تلاشی نمی‌کنند.

حمام‌های تاریخی که قربانی بی‌توجهی مسئولان شدند

میثم الوندی مدیر میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به شرایط حمام «زرهان» و «جولستان» گفت: این دو حمام زیر نظر سازمان اوقاف هستند. سرقفلی حمام «زرهان» به اسم مرآتی بود که پس از فوت وی بین ورثه و اوقاف مشکلاتی به وجود آمد و تا حل آن درب حمام «زرهان» بسته است و اجازه ورود را به کسی نمی‌دهند. همچنین حمام «سراب» زیر نظر شورای شهر و شهرداری است که طی تفاهم نامه‌ای، مالکیت حمام به ما واگذار شده و با تغییر کاربری به سفره‌خانه آن را مرمت و بازسازی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: پس از بازدید میدانی از دو حمام «جولستان» و «زرهان»، برآورد هزینه‌ای برای دو اثر داشتیم که قرار شد مرمت حمام «جولستان» را تا چند روز آینده آغاز کنیم و پس از حل مشکل اوقاف و ورثه مرحوم مرآتی مرمت این حمام را هم شروع کنیم.

«سراب» تنها حمامی بوده که مرمت شده و دو حمام دیگر قربانی بی‌توجهی مسئولان شده است و تا حل شدن  مشکلات اوقاف با مالک حمام «زرهان»، این اثر تاریخی دچار تخریب بیشتر می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار