مدير كل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي با بیان اینکه جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی امسال ثبت ملی شده گفت: در تلاش هستیم این جشنواره را به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بيست و سومين دوره جشنواره فرهنگي و ورزشي عشاير قره قيه آذربايجان شرقی  در روستاي تراكمه قشلاق هارنا؛ شهرستان كليبر در چهار رشته برگزار شد .
جمشيد نظمي افزود  : اقدامات لازم براي ثبت اين جشنواره در يونسكو نيز از طريق وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون ورزش هاي بومي،محلي و عشاير كشور در حال انجام است.
وي افزود : جشنواره قره قيه الگويي براي ساير مناطق عشاير خيز كشور است كه با هدف ايجاد شور و نشاط، حفظ فرهنگ كوچ نشيني و آئين هاي سنتي آذربايجان براي نسل هاي آينده برگزار مي شود .
وی خاطر نشان کرد :جشنواره فرهنگي و ورزشي قره قيه كه امسال در  تقويم جشنواره هاي كشور به ثبت رسيده است هر ساله پذيراي گردشگران و بازديد كنندگان از مناطق مختلف كشور است .
 اين جشنواره با حضور 97 ورزشكار مرد و زن عشاير در رشته هاي دو و ميداني، اسب سواري، كشتي محلي (زوراما) و طناب كشي برگزار شد.
 مسابقات اسب سواري هم  با شركت 36 سوار كار در چهار كورس برادران و يك كورس بانوان كه همه مختص اسب هاي محلي بود، برگزار شد .
 همزمان با آغاز زمان كوچ  عشاير آذربایجان شرقی ،  برگزاری نمايشگاه توانمندي ها و بازارچه محصولات عشايري از برنامه های جنبی در نظر گرفته در کنار این رویداد فرهنگی و ورزشی بود.
رئيس بسيج عشاير كشور نیز گفت : عشاير در طول انقلاب و دوران دفاع مقدس خدمات بزرگي براي كشور انجام دادند .
سردار پاشا محمدي اظهار كرد : بر اين اساس حفظ شان و جايگاه عشاير از اهداف نظام است و برگزاري رويدادهاي فرهنگي موجب ايجاد شور و نشاط و بروز توانمندي هاي فرهنگي و ورزشي عشاير مي شود .
كليبر با حدود 50 هزار نفر جمعيت در كرانه جنگل هاي ارسباران قرار دارد.
اين شهرستان از جمله مناطق هدف گردشگري در آذربايجان شرقي است كه در ايام تعطيل، پذيراي هزاران گردشگر داخلي و خارجي است.
انتهای پیام/ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.