شوراها و برنامه ششم توسعه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس شورای شهر تهران، معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و یک عضو شورای شهر تهران بررسی شد

شوراها به خوبی می توانند بار مهم و سنگینی را از دوش دولت بردارند

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،"مهدی چمران" رئیس شورای شهر تهران ، "غلامرضا انصاری" عضو شورای شهر تهران و "علی نوذرپور" معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور امشب 19 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی این موضوع که آیا شوراها به نهاد تشریفاتی در برنامه ششم توسعه می توانند تبدیل شوند یا خیر پرداختند.

شوراها می توانند بار مهم و سنگینی را از دوش دولت بردارند

چمران رئیس شورای شهر تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا شوراها به نهاد تشریفاتی در برنامه ششم توسعه تبدیل می شوند یا خیر گفت: یکی از راه های تحرک بیشتر کشور چابک سازی و سبک شدن دولت ها است لذا شوراها نهادی هستند که به خوبی می توانند بار سنگینی را از دوش دولت بردارند و مدیریت محلی را بر عهده بگیرند.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به این که شوراها در زمینه امور محلی مسئولیت ها و ماموریت هایی را بر عهده دارند که در قانون اساسی به آن ها اشاره شده است اظهار داشت: شوراها شهردار را به عنوا مدیر محلی انتخاب می کنند .

چمران با اشاره به ماده 71 قانون شوراها خاطر نشان کرد: انتخاب شهردار اولین وظیفه شورا و پس از آن تصویب بودجه، حسابرسی سالانه، تفریق و تلفیق بودجه نیز از وظایف شوراها به شمار می رود.

برای شوراها و شهرداری ها در دولت ردیف و بودجه ای نداریم

وی با اشاره به این که شهرداری ها باید مستقل باشند و از دولت پول نگیرند ادامه داد: برای شوراها و شهرداری ها در دولت ردیف و بودجه ای نداریم.

 در بخش دیگری از این گفتگو بهزاد افشار مدیر کل دفتر امور شوراهای وزارت کشور نیز بیان داشت: در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه صرفاً یک حکم کلی در ارتباط با واگذاری تصدی گری های دولتی به شوراها وجود داشت که متاسفانه در سال های گذشته به هیچ وجه عملیاتی نشد.

وی اضافه کرد: آن چه که قبلاً در این برنامه ها وجود داشت امروز در قالب لایحه مدیریت واحد شهری از طرف وزارت کشور در دولت یازدهم به دولت تحمیل شده و در حال بررسی در کمیسیون های تخصصی است.

وی در رابطه با این که آیا نظرات شوراها درتدوین برنامه ششم توسعه دریافت شده است یا خیر بیان داشت: سال گذشته تقاضا کردیم که نظرات شورای عالی استان ها برای درج در برنامه ششم توسعه به ما ارائه شود که چنین اتفاقی نیفتاد.

 وظایف و اختیارات شوراها در برنامه ششم توسعه کاهش پیدا نخواهد کرد

مدیر کل دفتر امور شوراهای وزارت کشور خاطر نشان ساخت: در رابطه با حدود، وظایف واختیارات شوراها بنده مخالف این اظهارات هستم که عنوان می شود وظایف و اختیارات شوراها در برنامه ششم توسعه کاهش پیدا خواهد کرد.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این که شوراها دو کار مهم بر عهده دارن بیان داشت: یک مسئولیت مهم شوراها انتخاب شهردار و دیگری تدوین، تصویب و نظارت بر بودجه است.

وی ادامه داد: وقتی بحث اختیار بودجه از شوراها گرفته شود و بودجه دولتی شود به نوعی اختیارات شوراها کاهش پیدا می کند.

 در برنامه ششم توسعه اشاره ای به شوراها نشده است

وی با بیان این که در برنامه ششم از قدرت شوراها در هیچ یک از احکام ظاهراً کاسته نشده گفت: در برنامه ششم اصلاً اشاره ای به شوراها نشده و بحث مدیریت یکپارچه شهری که در برنامه های سوم، چهارم و پنجم مورد توجه قرار گرفته بود در برنامه ششم نیز مسکوت مانده است.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب علی نوذرپور معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز اظهار داشت: بخشی از منابع قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط سازمان های امور مالیاتی جمع آوری می شود و به حساب شهرداری ها واریز می شوند در برنامه ششم به عنوان حکم آمده است که این بخش توسط سازمان امور مالیاتی مستقیماً بر اساس شاخصه هایی به حساب شهرداری ها واریز گردد.

وی ادامه داد: این عواید در اختیار شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان ها قرار خواهد گرفت و این شورا که به ریاست استاندار تشکیل می شود بر اساس شاخص های مندرج در آن آیین نامه عواید را صرفاً برای شهرداری و دهیاری ها هزینه می کند و این پول در اختیار شهرداری ها قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: استدلال این است که استانداری ها و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها که همه دستگاه های اجرایی در آن عضو هستند به ویژه استاندار بیشتر شناخت دارد که این عواید بر اساس یک آیین نامه ای که توسط شورای برنامه ریزی توسعه استان ها تصویب شده باشد به صورت متعادل تری توزیع خواهد شد.

چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در بخش دیگری از اظهاراتش خاطر نشان کرد: این اقدام حرکت به سوی دولتی شدن شهرداری ها و به جای این که ما بیاییم از مشکلات دولت بکاهیم بودجه شهرداری ها را هم به شورای برنامه ریزی استان ها می دهیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، شوراها ، چمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار