خانم طاهره صفّارزاده شاعر، نويسنده‌، محقق و مترجم در 27 آبان 1315 در سيرجان در خانواده‌ای عرفانی متولد شد.

مشاهیر کرمان/ طاهره صفارزاده شاعره قرآن پژوه  سیرجانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، طاهره صفارزاده محقق قرآنی وشاعره، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در كرمان گذراند و نخستین شعر را در 13 سالگی سرود كه نقش روزنامه دیواری مدرسه شد.


صفارزاده در رشته زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت و مدتی به عنوان مترجم متون فنی در شركت نفت كار كرد و چون به دنبال یك سخنرانی در اردوی تابستانی فرزندان كارگران مجبور به ترك كار شد، برای ادامه تحصیل به انگلستان و سپس به آمریكا رفت‌


در دانشگاه آیوا، هم در گروه نویسندگان بین‌المللی پذیرفته شد كه به نویسندگان و هنرمندانی كه داوطلب تدریس دردانشگاه باشند FA نایل آمد.

این محقق در زمینه شعر و شاعری نیز به دلیل مطالعات و تحقیقات ادبی به معرفی زبان و سبك جدیدی از شعر با عنوان شعر "طنین‌" توفیق یافت كه در آغاز بسیار بحث‌برانگیز شد زیرا شعر مقاومت و طنز سیاسی، حكومت‌پسند نبود سرانجام در سال 55 به اتهام نوشتن شعر مقاومت دینی از دانشگاه اخراج و برای دومین بار به خانه‌نشینی و فراغت اجباری رفت.

وی در آغاز نهضت اسلامی، به كمك نویسندگان سرشناس و متعهّد مسلمان به تأسیس مركزی به نام "كانون فرهنگی نهضت اسلامی" اقدام كرد. در مدت مسئولیت او حدود 300 هنرجو در رشته‌های سینما، عكاسی‌، تئاتر، نقاشی، گرافیك‌، شعر و داستان‌، در آن مركز پرورش یافتند كه بعداً از دست‌اندکاران و مسئولان فرهنگی و هنری انقلاب شدند.

خانم صفّارزاده در سال 71 از سوی وزارت علوم و آموزش عالی "استاد نمونه" معرفی شد و در سال 80 پس از انتشار ترجمه "قرآن حكیم‌" به افتخار عنوان "خادم‌القرآن‌" نایل شد.

وی در ماه مارس 2006 همزمان با برپائی جشن روز جهانی زن‌، از سوی سازمان نویسندگان آفریقا و آسیا ،به عنوان شاعر مبارز و زن نخبه و دانشمند مسلمان برگزیده شد.

تاكنون علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی از این محقق قرآنی بیش از 14 مجموعه شعر و 10 كتاب ترجمه یا درباره نقد ترجمه در زمینه‌های ادبیات‌، علوم، علوم قرآنی و حدیث منتشر شده وگزیده سروده‌های او به زبانهای گوناگون جهان ترجمه شده‌اند.

از جمله آثار  طاهره صفارزاده ،قصه، پیوندهای تلخ، رهگذر مهتاب، طنین در دلتا ، سدّ و بازوان، سفر پنجم، حرکت و دیروز ، بیعت با بیداری، مردان منحنی ، دیدار صبح، در پیشواز صلح، هفت‌سفر، روشنگران راه ، اندیشه در هدایت شعر، اصول ترجمه، و ترجمه وتفسیر تعداد زیادی از دعاهای ایام مختلف ، طرح و سرپرستی و ویراستاری 36 کتاب زبان تخصصی برای رشته‌های مختلف دانشگاهی می باشد.

طاهره صفارزاده شاعر و استاد دانشگاه پس از یك دوره بیماری در بیمارستان ایرانمهر تهران در سن 72 سالگی درگذشت

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار