تا به حال فکر کردید اگه 242 زمین فوتبال یک هکتاری با قابلیت کشاورزی درفصل زمستان وپاییز داشتید چی می کاشتید؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، 242 زمین فوتبال 242 هکتاراست درست به اندازه زمین ها ی کشاورزی روستای باغدشت قائم شهر،جایی که همه 830 خانواراین روستای مسال تصمیم گرفتند بعد از برداشت برنج برای اولین بار با هم یک نوع محصول یعنی سیر کشت کنند.
 

آقای باقری پیرمرد 75 ساله می گوید: در روستای باغدشت از قدیم هر کسی هرمحصولی که علاقه داشت از کلزا ،لوبیا ، سیر ،پیاز می کاشتند، امسال اولین بار همه اهالی با همدلی ومشارکت سیر کاشتند.
 

خانم اصغری گفت: بعد از برداشت برنج مهر پارسال در هزارمتر زمین شالیزاری سیر کاشت تا الان از فروش برگ سیر 3میلیون تومان درآمد کسب کرد .
 

آقای تقی پور نیز افزود : از فروش برگ وساقه سیر در 8هزار متر مربع امسال توانست 45میلیون تومان در آمد بدست بیاورد.

اهالی روستای باغدشت برای کم کردن فاصله تولید تا مصرف وکوتاه کردن دست دلالان 5مرکز خرید تضمینی سیر راه اندازی کردند.
 

مسول خرید تضمینی سیر این روستا گفت: روزانه برگ وساقه سیر از روستاییان به صورت نقدی خریداری ،بخشی از آن به بابل وقسمت زیاد آن را به بازار رشت ارسال می کنند .
 

خانم های روستا هم هنر آشپزی خودشان را بکار گرفتند وبا راه اندازی یک کارگاه تولیدی کوچک انواع ترشیجات ،سیر ترشی ،دلال ماست وانواع سبزی خورشتی را تولید و روانه بازار می کنند .

خانم ولیزاده گفت : 100 خانم روستا در شرکت تعاونی خرد زنان روستایی عضویت دارند و محصولات تولیدی را به رستوران ها وشرکت ها شهرهای اطراف می فروشند، در حال حاضر روزانه 50هزار تومان از فروش این محصولات در آمد دارند.
 

رییس شورای روستای باغدشت قائمشهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بابیان اینکه این روستا 2هزارو850 نفر جمعیت دارد وبرای اولین بار اهالی این روستا در 242 هکتار از زمین شالیزاری خود سیر کاشتند.

حسن نیا افزود: از فروش وساقه برگ سیر تا کنون بیش از 400میلیون تومان کشاورزان این روستا در آمد کسب کردند.

وی گفت : قراراست سال آینده با مشارکت وهمدلی اهالی این روستا وحمایت مسولان پایانه فروش سیر وصنایع تبدیلی راه اندازی کنند.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 2 هزار و 483 هکتار زمین سالانه به زیر کشت سیر قرار می گیرد.

عنایتی افزود: عملکرد مزارع زیر کشت سیر امسال در هر هکتار به 9 هزار و 500 تن می رسد.

وی بیشترین تولید سیر مازندران را شرق استان اعلام کرد و گفت : سیر مازندران علاوه بر مصارف داخلی به سایر استانهای کشور نیز ارسال می شود.

طرح توانمند سازی روستا ها با ظرفیت خود روستاییان امسال در استان قرار است اجرا شود.

مدیرکل امور روستایی وشورای استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه 3هزار و 600 روستای مازندران هر سال بعد از برداشت برنج به انواع محصولات زارعی شامل کاهو ،سیر ،کلزا کشت می کنند گفت : در سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل به روستاهای بالای 25 خانوار در زمینه کشاورزی ،دامپروری ، تولیدی وصنایع تبدیلی با مواد اولیه موجود در روستا طرح ارائه دهند دولت حمایت می کند.

عبدی با بیان اینکه ارائه طرح در روستا محدودیت ندارد افزود: 700میلیون تومان تسهیلات شناور امسال با بهره 3 درصد به روستاییان که طرح مشارکتی ارائه دهند اختصاص می یابد.
 

وی گفت : ضمانت برای دریافت این تسهیلات کارت یارانه است.
 

210هزار هکتار شالیزار مازندران سالانه پس از برداشت برنج 6ماه فرصت اقتصادی واشتغالزایی کوتاه مدت دارند که با استفاده وحضور کارشناسان جهاد کشاورزی وآموزش به روستاییان در انتخاب نوع محصول وکشت ان می توان اقتصاد روستایی را افزایش و توانمند کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها: ساری ، روستا ، کشت ، محصول ، سیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.