برداشتن کامل خاکریزهای دوران دفاع مقدس در سواحل اروند رود نقطه عطفی در اقتصاد جنوبغرب کشور محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ قریب به دو سال پیش /پس از گذشت حدود بیست و شش سال از پایان جنگ تحمیلی برداشتن خاکریزهای دوران جنگ تحمیلی در نوار مرزی اروند رود  اغاز شد.این خاکریزها  به طول صدوده کیلومتر در ساحل رودخانه اروند قرار دارند و در واقع جان پناه رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود .


 حذف این خاکریزها  اتفاقی بزرگ درمنطقه و جنوبغرب کشور  است که از چندین بُعد قابل بررسی است . گرچه  برداشتن این خاکریزها مدتی است که به دلایل امنیتی متوقف شده است امانکته مهم اهمیت بسیار زیاد برداشتن این خاکریزها در اقتصاد منطقه است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.

نخست اینکه وجود این خاکریزهای  بجای مانده از دوران  دفاع مقدس /  که دارای محدوده ای  امنیتی و ممنوع الورود بود/ تصوری خاص را ایجاد میکرد و این ذهنیت را بوجود میاورد که هنوز منطقه از امنیت کافی برخوردار نیست .وجود این خاکریزها  سرمایه گذاران را به این ذهنیت سوق میداد که شرایط امنیتی منطقه  به شرایط مطلوب و ایمن باز نگشته است و این خود یکی  از عوامل مهم گریز سرمایه گذاران از شهرهای ابادان – خرمشهر – اروند کنار - چوئبده و مینو شهر  بود .

 نکته قابل توجه این است که همین ذهنیت موجب شد که حتی بسیاری از صنایع مهم دولتی در منطقه تا اواسط دهه هشتاد از سرمایه گذاری و حتی نوسازی تجهیزاتشان  خودداری کنند که این خود ضربه مهلکی به اقتصاد شهرستانهای جنوب غرب کشور  زد .خوشبختانه با برداشتن خاکریزهای دوران جنگ تحمیلی در نوار مرزی اروند رود  ذهنیت نا امن بودن مناطق مرزی جنوبغرب کشور برای همیشه به فراموشی سپرده میشود . و سرمایه گذاران حساس و نکته سنج را به سرمایه گذاری در منطقه تشویق میکند.

مقتدایی استاندار خوزستان با تاکید بر تبعات مثبت اقتصادی براشتن خاکریزهای ساحل اروند پیشتر گفته بود : حذف این خاکریزها ساحل رودخانه اروند را به عنوان یک شاهراه مهم تجاری و گردشگری رونق خواهد بخشید و ظرفیت های اشتغال زیادی را در امتداد ساحل شرقی اروند رود  به وجود خواهد آورد.

نکته دوم  در اهمیت برداشتن خاکریزهای نوار مرزی اروند رود این است که ابادان-خرمشهر  - مینو شهرو اروند کنار شهرهای بندری در ساحل اروند رود هستند  که نیازمند توسعه امکانات بندری در کنار رودخانه اند. اما متاسفانه وجود این خاکریزها  و شرایط امنیتی خاص آن / مانع توسعه گمرگ و بندر در ساحل اروند رود میشد .که این خود ضربه مهلک دیگری بر اقتصاد شهرهای ساحلی  بود و خوشبختانه با برداشتن شدن این خاکریزها این مانع بزرگ توسعه بندر و گمرک  در نوار مرزی نیز برطرف می شود .

برخی تجارمنطقه  با ابراز خرسندی از برداشته شدن این خاکریزها گفتند : خذف این خاکریزها نوید بخش این مسئله است  که بنادر ساحل اروند توسعه خواهند یافت ومراودات تجاری در این بنادر به شکوفایی و رونق قبل از جنگ خود خواهند رسید . و میتواند رقبای جدی برای سایر بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند .

نکته سوم اینکه این خاکریزها بزرگترین مانع توسعه صنعت  گردشگری در منطقه بود . زیرا  نوار مرزی اروند رود علاوه بر زیبایی های بسیار زیاد و چشم نواز خود /کشور عراق را در انسوی خود دارد که برای همه گردشکران جالب و جذاب بوده است . اما وجود این خاکریزها  و ممنوع بودن نزدیکی به ساحل اروند /مانع بزرگی در جلب گردشگران  به منطقه و نیز سرمایه گذاری گردشگری در نوار مرزی اروند رود بود .  برداشته شدن این خاکریزها  و زیبا سازی ساحل اروند می تواند شهرهای ساحلی بویژه  آبادان و جزیره مینو  را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل کند .زیرا شرایط جغرافیایی و مرزی که این دو شهر از ان برخوردارند / در کشور بی نظیر است و لذا  میتوان از این فرصت بدست امده  در جهت ایجاد قطب بزرگ گردشگری نهایت استفاده را  کرد .

شهبازی فرماندار ویژه ابادان گفت : با برداشته شدن کامل خاکریزها  صنعت گردشگری در منطقه رونق دو چندانی خواهد یافت  و میتوان امیدوار بود که ابادان به قطب گردشگری جنوب غرب کشور تبدیل شود .

زمانی مدیر عامل سازمان منطقه ازاد اروند هم گفت: خذف خاکریزها ی ساحل اروند /دست ما را  برای سرمایه گذاریهای بزرگ  باز خواهد گذاشت و سازمان منطقه ازاد اروند هم  برنامه های زیادی برای سرمایه گذاری بویژه در امر گردشگری برای ساحل اروند رود دارد.

شیرازی شهردار ابادان هم گفت :اکنون زمان ان فرا رسیده تا ساحل اروند را ابادکنیم و صدمات ناشی از دوران جنگ تحمیلی را از چهره آن بزداییم. بالاخره اینکه  شهروندان شهرهای ساحلی اروند رود مدت زمان زیادی از سواحل زیبای آن  محروم بودند .

 حال با برداشته شدن این خاکریزها میتوان با بازسازی مناسب/ ساحلی زیبا برای اروند رود  رقم زد تا که  شهروندان منطقه  از زیبایی های ان لذت ببرند  و بیش از پیش امیدوار باشند که   شهرهایشان در مسیر شکوفایی خود گام برمیدارند .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.