مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: مرتع داران اين استان 450 ميليارد ريال از كشت گياهان دارويي آنغوزه و باريجه كسب كردند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛عزت الله بهشتي فر افزود: طرح كشت گياهان دارويي آنغوزه و باريجه سال 93 در هشت و هزار و 500 هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد اجرا شد.
وي اظهار كرد: اين ميزان درآمد با اجاره دادن مراتع به بهره برداران استان هاي ديگر در طول يك سال نصيب مرتع داران اين استان شده است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: هر هكتار زمين زير كشت آنغوزه و باريجه به قيمت 50 ميليون ريال به صورت ساليانه اجاره داده مي شود.
بهشتي فر ابراز كرد: به ازاي هر هكتار از سطح زير كشت آنغوزه و باريجه دو ميليون و 600 هزار ريال از بهره برداران اخذ و به حساب خزانه دولت واريز شد.
وي بيان كرد: كهگيلويه و بويراحمد 200 هزار هكتار مرتع با ظرفيت كشت گياهان دارويي دارد.
وي اظهار كرد: در صورت تامين اعتبار مي توان با كشت گياهان دارويي به كارآفريني و توليد در كشور كمك كرد.
بهشتي فرد صيانت از مراتع و پيشگيري از فرسايش خاك از ديگر مزاياي كشت گياهان دارويي است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: به طور متوسط از هر هكتار 160 كيلوگرم شيره آنغوزه توليد و به كشور هاي حوزه خليج فارس صادر مي شود كه پس از بسته بندي در اين كشورها به كشورهاي اروپايي صادر مي شود.
بهشتي فر اظهار كرد: از كشت هر هكتار گياه آنغوزه 1.5فرصت شغلي ايجاد مي شود.
آنغوزه از گياهان دارويي مهم تيره چتريان است كه طول آن گاه به دو متر هم مي رسد و اين گياه توليدكننده آنغوزه به نام هاي فارسي خوراكما، آنگوزاكما و كورن كما، بوته اي بزرگ و علفي و چند ساله است.
به گفته كارشناسان آنغوزه حاوي تعدادي ترپن و مواد محلول در چربي است كه تركيب آن 20درصد اسانس، 60درصد رزين و حدود 30 درصد صمغ است.
آنغوزه يكي از گياهان مهم و صادراتي ايران به شمار مي آيد كه خريداران آن را با روش هاي پيچيده، تجزيه و ده ها ماده ارزشمند از آن توليد مي كنند.
گياه باريجه داراي خواص درماني از جمله اثرات نيرو دهندگي، ضد نزله (زكام)، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوي معده و ترميم كننده زخم هاي سطحي است.
مصارف صنعتي باريجه در تهيه چسب الماس و صنايع آرايشي و بهداشتي است.
كهگيلويه وبويراحمد داراي يك ميليون و 700هزار هكتار جنگل ومرتع است كه بخش عمده اي از اين مناطق مستعد براي كشت گياهان دارويي است.
 
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.