مدیر حفظ نباتات جهاد کشاوری استان زنجان در جهت مبارزه به موقع با بیماری زنگ زرد گندم در صورت مشاهده کشاورزان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، این بیماری یکی از خطرناکترین بیماریهای غلات در ایران است، که اولین بار در کشور در سال 1326 بوسیله اسفندیاری گزارش شده است، اپیدمی‌های آن هر 4 تا 5 سال یک بار خسارتهای شدیدی ایجاد می‌کند.

در بهار سال 1372، این بیماری در مزارع گندم مناطق مختلف کشور به صورت اپیدمی نسبتاً شدید ظاهر شده و خسارات قابل توجهی به محصول وارد نمود. خوشبختانه از آن سال تا کنون، بدلیل توسعه کاشت ارقام مقاوم و نیز کانون کوبی‌هایی که بوسیله برخی سموم قارچکش مؤثر انجام گرفته است، این بیماری نتوانسته بصورت همه‌گیر بروز نماید. از سوی دیگر باید توجه داشت که عامل بیماری قادر به ایجاد نژادهای فیزیولوژیک متعدد می‌باشد، که براساس بیماری زایی آن روی میزبانهای مختلف و برهمکنش ژنی هر نژاد و میزبان شناسایی می‌شوند. بنابراین کار تهیه ارقام مقاوم باید دایمی باشد.

عامل بیماری زنگ زرد قارچی است با نام علمی Puccinia striiformis که میزبان واسط برای آن شناخته نشده است. این قارچ علاوه بر گندم و جو به چاودار، یولاف و بیش از 320 گونه متعلق به 18 جنس از گیاهان خانواده گندمیان حمله می‌کند.

علائم بیماری:

علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ های جوان به صورت جوش یا تاول هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ ها در هر دو سطح برگ نمایان می شود.

زنگ زرد به اندام های مختلف گندم مانند برگ ، غلاف ، ساقه ، خوشه ، گلوم و گلومل و حتی ریشک ها حمله کرده و در بهار زود تر از سایر زنگ ها ظاهر می شود. هر یک از پاجوش های روی برگ حاوی هزاران هاگ یا اوردیوسپور بهاره است که فعالترین شکل تکثیر قارچ عامل بیماری بوده و باعث توسعه ی بیماری در فصل رشد گندم در مزارع و همچنین انتقال بیماری از سالی به سال دیگر می باشد..

عوامل محیطی موثر در بروز و توسعه بیماری زنگ زرد

درجه حرارت و رطوبت مناسب ، وجود علف های هرز گندمیان و ارقام حساس. میسیلیوم قارچ می تواند در منفی 5 درجه سانتیگراد زنده بماند و دمای مطلوب برای جوانه زنی اوردیوسپورها بین 3-15 درجه سانتیگراد است. توسعه بیماری در دمای بین 10-15 درجه سانتیگراد همراه با باران یا شبنم سریعتر است آلودگی های بهاره به طور معمول از برگهای پایینی شروع می شوند و در آلودگی های شدید تمام اندام ها آلوده می شوند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاوری استان زنجان بیان کرد: کشاورزان به محض مشاهده ی علائم زنگ زرد با توجه به توصیه های کارشناسان شبکه مراقبت نسبت به کانون کوبی آن اقدام نمایند

شبخیز افزود: با توجه به ورود سامانه ی جدید بارشی به استان آب و هوای مرطوب مساعد برای بروز این بیماری است لذا در صورت تاخیر در مبارزه به اپیدمی تبدیل شده و خسارت جبران ناپذیری به گندم زارها خواهد زد.

وی در ادامه گفت: خسارتی که زنگ زرد گندم به مزارع وارد می کند کمتر از خسارت آفت سن نیست لذا کشاورزان باید در صورت مشاهده ی علائم این بیماری در اسرع وقت به کانون کوبی آن اقدام نمایند.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.