كره جنوبی برای ايجاد شركت مشترك با هدف توليد موتورهای برقی در ايران گفت: اين شركت مشترك علاوه بر تامين مصرف كنندگان داخلی، مي تواند بخشی از نياز منطقه را نيز تامين كند.

به گزارش   گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،«منصور معظمی» عصر امروز(سه شنبه) در حاشيه امضای تفاهمنامه ميان سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران و شركت «ديليم موتور» كره جنوبي افزود: اين تفاهمنامه برای ايجاد شركتی مشترك ميان اين دو مجموعه و توليد موتورهای برقی در ايران به امضا رسيد.

معظمی گفت: توليد موتورهای برقی در ايران تاكنون انجام نشده است؛ ايدرو به صورت مشترك يك شركت با  ديليم موتور تاسيس و اقدام به ساخت موتورهای برقی خواهد كرد.


وی با بيان اينكه هشت ميليون دستگاه موتورسيكلت در كشور وجود دارد، گفت: ايران يك بازار بسيار جذاب برای توليد موتورسيكلت است اما برای ورود به بازار موتورسيكلت برقي لازم است شناخت بيشتری پيدا كنيم.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توليدات اين شركت مشترك علاوه بر تامين مصرف كنندگان داخلی، مي تواند بخشی از نياز منطقه را نيز تامين كند؛ بنابراين يك فرصت بسيار خوب برای ايران و كره جنوبی است كه بتوانند با مشاركت يكديگر علاوه بر تامين بازار داخل، صادرات نيز داشته باشند.

وی ادامه داد: در اين مرحله به دنبال شناخت بازار، نوع تكنولوژی و همچنين چگونگی همكاری هستيم و بايد دو طرف در يك زمان كوتاه بتوانند اين تفاهمنامه را به قرارداد تبديل كنند.

** سه پيش نياز برای ورود 40 شركت های خارجی به بازار ايران

معظمی با تاكيد بر اينكه سياست وزارت صنعت، باز كردن بازار ايران روي شركت های خارجی نيست، گفت: اين شركت ها براي ورود به بازار ايران بايد سه پيش نياز و ويژگي لازم را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: نخستين شرط لازم همكاری در قالب مشاركت براساس تفاهم دوطرف و همچنين توجه كامل به ظرفيت ها و توانمندي های داخلی است.

وی ادامه داد: در اين رابطه شركا و همكاران اقتصادی ما بايد اقدام به ورود سرمايه به ايران كنند.
رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران(ايدرو)، تكنولوژی را از ديگر ضرورت ها و الزامات حضور موثر شركت های خارجی در ايران دانست و گفت: شركت های خارجی بايد براي حضور در ايران در كنار سرمايه، لزوما تكنولوژی های روز دنيا را با خود به همراه داشته باشند.

معظمی، توجه به بازار ايران و منطقه را از ديگر شروط لازم براي ورود شركت های خارجی به كشورمان اعلام كرد و افزود: در كنار بازار ايران، برخی از محصولات قابليت صدور به كشورهای منطقه دارد.

وی ادامه داد: شركت های خارجی از طريق مشاركت با ايران بايد بتوانند وارد بازارهاي منطقه شوند؛ در واقع ورود به بازار ايران، مستلزم همكاری های دوجانبه و چندجانبه در قالب سياست های كلي اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ايران است.

** جزئيات تفاهم نامه توليد موتورهاي برق

«فرداد دليری» معاون توسعه سرمايه گذاری های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران نيز در رابطه به جزئيات اين تفاهم نامه اشاره كرد و گفت: اين موتورسيكلت ها با يك بار شارژ می تواند 60 كيلومتر پيمايش و حداكثر 70 كيلومتر در ساعت سرعت داشته باشد.

وی با بيان اينكه اين موتورسيكلت ها دارای باطری سه كيلوواتی خواهد بود، گفت: موتورهای برقی برای مناطق مركزی شهر مناسب است؛ اكنون شهرداری و معاونت علمي و فناوری رئيس جمهوری در برخی شهرهای كشور سياست استفاده از موتورهای برقی را مورد توجه قرار دادند و ما با مشاهده اطلاع از اين سياست، تصميم گرفتيم توليد اين موتورها در داخل انجام شود.

وی افزود: همكاری ايران و كره جنوبی در اين زمينه 50 - 50 است؛ يا يك كارخانه جديد ساخته خواهد شد و يا يك كارخانه جديد برای اين طرح خريداری مي كنيم.

وی اضافه كرد: استفاده حداكثری از توانمندي های داخلي مورد تاكيد ايدرو قرار دارد و علاوه بر راه اندازی يك كارخانه توليد و مونتاژ موتورهای برقي زنجيره تامين نيز فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: ايدرو در شرايط كنونی بايد جاده را برای فعاليت هاي اين چنيني صاف كند اما سه سال بعد از بهره برداري و راه اندازي، شركت جديد را به بخش خصوصی واگذار خواهد كرد.

دليری تاكيد كرد كه اين موتورها با 40 درصد ساخت داخل آغاز می شود و به تدريج اين نسبت افزايش می يابد.

وی سرمايه گذاری اوليه براي اين طرح را چهار ميليون يورو پيش بيني كرد و گفت: كل منابع مورد نياز به صورت يكسان توسط طرف ايراني و كره ای تامين خواهد شد.

وی افزود: اكنون بحث مطالعات اقتصادی و بازارسنجی در حال تدوين است و پيش بينی می شود حداكثر در مدت حداكثر 6 ماه آينده به قرارداد برسد.

وی در مورد بسترهاي لازم براي استفاده شهروندان از موتورهای برقی نيز گفت: اين موتورها به دو صورت قابل شارژ است؛ در روش نخست در منزل شارژ در مدت دو ساعت به طول می انجامد اما نوعی فست شارژينگ (شارژ سريع) همچون پمپ بنزين ها در معابر تعبيه خواهد شد كه يك باطری موتور را در مدت پنج دقيقه شارژ می كند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.