رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان گفت :پیش بینی می شود امسال براي برنامه هاي مبارزه با بيماري سل 3950 راس تست سل و 1600 راس دام جهت خونگیری در سطح گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان قوچان میباشد که هم اکنون این برنامه در حال اجراست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی دکتر علیرضا قدرتی افزود : بهترين و رايج ترين روش استفاده از تست توبرکولین می باشد ، در رابطه با دامها ، منشا اصلی ایجاد آلودگی گاوهای آلوده بوده و دامهائی که در برابر تست توبرکــولین واکنش مثبت نشان دهند ، میتوانند حیوانات سـالم را مبتلا نمایند .

وی گفت : بیماری بروسلوز با گرفتن نمونه خون و ارسال سرم به آزمایشگاه مرجع از ابتلای دام ها به این بیماری آگاهی حاصل میگردد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان افزود: اقدامات مديريت قرنطينه اي و بهداشتي از جمله" اعمال اصول امنيت زيستي، پاكسازي و ضدعفوني محيط و محدود كردن تردد دامهاي پر خطر و جوندگان" بهترين و موفق ترين روش ها ي پيشگيري هستند ، روش تست و کشتار جهت هردو بیماری فوق اجرا شده که در بروسلوز واکسیناسیون جهت پیشگیری نیز انجام می پذیرد.

سل و بروسلوز از مهمترين بيماري هاي عفوني و مشترك بين انسان و دام هستند كه در اكثر نقاط دنيا شايع مي‌باشد ، عامل مسببه بیماری سل در گاو مایکوباکتریوم بوویس از گروه مایکوباکتریوم هاست که نسبت به ضد عفونی کننده ها مقاومت نسبتا بالائی داشته و در شرایط رطوبت و تاریکی مدت ها زنده باقی خواهد ماند ، بطوریکه باکتری از اجساد گندیده تا 167 روز جدا شده است .

همچنین 18 روز در برکه ها توانائی انتقال بیماری را دارد همچنین بروسلوز (تب مالت) به لحاظ ویژگی های عامل مولد آن که نوعی میکروب است، به بیماری هزار چهره معروف است، بنابراین شناخت، مبارزه و ریشه کنی آن با دشواری های خاصی همراه است.

انتهای پیام//

برچسب ها: سل ، دام ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.